Alle regnbuens farver - sådan spiser du farverigt

Spis efter regnbuens farver

panthermedia

Lige nu bugner naturen med frugt, bær og grønt i alle regnbuens farver - så spis endelig løs af de grønne, gule, røde, lilla og orange sager. Du får en oversigt over de bedste lige her.

Forestil dig, at din krop er et forrådskammer og brug sommeren til at fylde hylderne med al den sundhed, naturen tilbyder dig. Det gavner og giver energi allerede nu, men også, når vi igen skal se frem mod de mere mørke måneder. 
 
Lige nu og de kommende måneder er det sæson for frugt og grønt i alle regnbuens farver. Så spis løs!
 

Får du antioxidanter nok?

Bioflavonoider kan lyde ret teknisk. Det er det dog ikke. Det er nogle af de mest potente, beskyttende og farverige stoffer, som naturen tilbyder os. Navnet flavonoid er afledt af det latinske ”flavus”, som betyder gul.
 
Tidligere mente man, at de gode stoffer fandtes i planter og bær, som var hvide eller gule. Den nutidige forskning har udvidet gruppen, og i dag kender man til flavonoider inden for alle regnbuens farver.
 
Her findes de kraftige antioxidanter, der beskytter os mod indre og ydre aldring samt forureningskilder. Får du nok af de gode antioxidanter? 
 
Hvor meget skal du spise på en dag? Se her hvor mange kalorier, du har behov for. 
 
 

Spis frugt i sæson

En god huskeregel er at følge sæsonen for de råvarer, der naturligt gror og kan dyrkes her i landet. Så er du sikker på at få de grønne sager, når de er allerbedst og har højest muligt indhold af alle de sunde stoffer, vi har brug for.
 
Nyd bærrene alene eller som en del af din mad. Spis løs af grøntsagerne og brug krydderurterne som drys på eller i din mad. 
 
Smid en håndfuld bær i din salat, det er smukt med de mange farvespil - og så er det sundt! Her får du en opskrift på en dejlig sommersalat med vandmelon, blåbær og solbær-vinaigrette. 
 

Spis i farver

RØD: Tomater, jordbær, hindbær, rød chili, rød peberfrugt. 
ORANGE: Gulerod, orange peberfrugt, papaya, cantaloupmelon, hybenfrugter.
GUL: Citron, grapefrugt, mango, gul squash, majs, gule løg, kartoffel, honningmelon.
GRØN: Grøn squash, spinat, mælde, grøn chili, brøndkarse, persille, sennepsblade, grøn peberfrugt, romainesalat, broccoli, avocado, artiskok, kiwi, ramsløg, friske bøgeblade, skvalderkål, brændenælde, mælkebøtte samt naturligvis alle krydderurter.
BLÅ: Blåbær, brombær, blå druer.
LILLA: Rødbedeblade, rød drue, aubergine, blommer.
HVID: Spirer, kinaradise, ingefær, salatløg, hvidløg, blomkål, fennikel, glaskål. 
 

Vil du have mere sundhed? 

I denne uge får du SUND hele livet med dit SØNDAG. Her får du 82 sider sundhed.
Du får blandt andet: 
  • 10 lækre og sunde opskrifter
  • Mere om sommerens vitaminbomber
  • Træningsprogrammet: Flad mave på 6 uger
  • Bliver du syg af din BH?
  • Hold dine hormoner sunde
  • Kendte kvinder: "Vi har fundet vores sunde frirum"
  • Guide til gør det selv skønhed
  • Fokus på gigt