6 diæter og madtrends – sundt eller fup?

diæter

Fascineret af diæter? Mange danskere følger ikke bare de officielle kostråd, men lever efter mere specifikke og omfattende sundhedsregler – og nye dukker hele tiden op. Vi har udvalgt seks af tidens populære kure og kommende madtrends og fået SØNDAGs diætist Anne W. Ravn til at kigge dem efter i sømmene.

6 diæter

1. LCHF: LOW CARB HIGH FAT

Anne W. Ravn: ”Umiddelbart tænker jeg, at LCHF-diæten er for fed til at være rigtig sund. Det bliver lidt ensidig kost. Men det er positivt, hvis den lærer folk at sætte måltider i system og i det hele taget giver lyst til at tilberede og tage stilling til den mad, man spiser. Hvis man følger LCHF-diæten, vil det være fordelagtigt, at man vælger fedt fra de gode vegetabilske fedtkilder som avocado, nødder og fisk i stedet for primært fra de mættede fedtkilder.”

2. STENALDERKOST (PALÆO)

Anne W. Ravn: ”At leve efter stenalder- eller palæo-diæten kan være et godt værktøj til at træne sig i at luge ud i sukker, tilsat kemi og for meget hvidt brød. Man får meget protein pga. al det kød, der spises, og da mange faktisk er i risiko for at få kronisk nyresvigt, skal man være lidt varsom. En positiv ting er, at der skrues op for indtaget af grøntsager. Det er dog betænkeligt, at den ikke levner plads til fuldkorn.” 

Besat af diæter?

Diæter med måde

3. TARM-”GLAD” KOST

Anne W. Ravn: ”Det glæder mig, at tarme i balance nu er kommet på dagsordenen i den brede offentlighed, for de er så interessante og repræsenterer et kæmpe potentiale, hvad angår vores generelle sundhed. I bund og grund skal vi bare tænke i den underste del af kostpyramiden: Grøntsager, fuldkorn, kartofler, magre mælkeprodukter, gerne A38, som indeholder den gode acidophilus-kultur. At have sunde tarme betyder, at vi ikke bare har et højt antal gode bakterier, men også en stor diversitet blandt bakterierne i tarmene.”

4. FLEXIGANER (DELTIDSVEGETAR)

Anne W. Ravn: ”At leve som flexiganer signalerer, at man er ansvarsbevidst, tænker på dyrevelfærd, økologi, er prisbevidst og i det hele taget har taget stilling til både kost og natur. Det er en god ide at tænke i andet end kød som det bærende element på ens tallerken.”

Gå dig sund og slank

5. SUPPEKUR

Anne W. Ravn: ”En suppekur kan man følge en kort periode og den kan kickstarte nogle livsstilsforandringer. Man tager en kold tyrker samtidig, hvad angår alkohol og sukker, ligesom man får mindre kød og ikke for meget protein. Suppekuren er nem, budgetvenlig og overskuelig.”

6. SPIS INSEKTER

Anne W. Ravn: ”Ernæringsmæssigt er der kun gode ting at sige om de små væsener. Og mad er jo kulturbestemt, så i nogle dele af verden spises der insekter, som vi andre spiser kød. Der findes cirka 1.900 forskellige spiselige arter, så det er en tanke, der er værd at overveje, at vi inden så længe er cirka ni mia. mennesker på jorden, så vi må godt vænne os til at spise andet end kød fra dyr.”