5 myter om kalorier

kalorier

Kender du dine kalorier? Nogle mennesker kan tilsyneladende spise hvad som helst uden at tage på, mens andre mærker, at bukserne begynder at stramme, så snart de bare tænker på en hindbærsnitte. Om du tager på, taber dig eller holder vægten, afhænger af, hvor mange kalorier, du får fra din mad og drikkevarer – men hvad ved du egentligt om kalorierne i dit liv? Her får du svaret på fem myter om kalorier.

1. Det, du spiser efter kl. 18, feder mere.

Nej ikke rigtigt. Hvis du indtager flere kalorier, end du forbrænder, vil du tage på, men det er stort set ligegyldigt, hvornår du spiser dem.

2. Tomme kalorier er farligere end andre kalorier.

Tomme kalorier er betegnelsen for de kalorier, du får fra fødevarer, som ikke indeholder ret meget næring. Sodavand med sukker indeholder eksempelvis en del kalorier men ingen vitaminer, mineraler, gode proteiner eller kostfibre. Kalorier i sig selv er ikke farlige uanset, hvor de kommer fra, men hvis du indtager for mange kalorier, vil du tage på, og overvægt kan være farligt. Mange af de næringsfattige og forarbejdede fødevarer er også en kilde til store mængder af kalorier, så derfor bør de tomme kalorier minimeres – både for at du får alle de næringsstoffer, du har brug for, og for at du ikke kommer til at indtage for mange kalorier. 

For mange kalorier? Får fed mad dig til at spise mere?

3. Kalorier fra fedt feder mere end kalorier fra protein og kulhydrater.

Nej, en kalorie er en måleenhed fra energi, og den indeholder lige meget energi uanset om den kommer fra fedt og sukker eller gulerødder. Men fedt og sukker indeholder rigtig meget energi sammenlignet med gulerødder, så du skal spise knap to kilo gulerødder for at få den samme mængde kalorier, som der findes i 100 gram smør.

4. Skjulte kalorier og tomme kalorier er det samme.

Nej. Skjulte kalorier bruges om dem, du har svært ved at gennemskue du indtager. Det kan eksempelvis være, når du spiser grøntsager på en restaurant, hvor du ikke ved, hvor meget fedt de er tilberedt med. Det kan også være fedtfattige og lightprodukter, som på trods af navnene kan indeholde rigtig mange kalorier.

5. Kalorier bør undgås.

Nej. Kalorier er en uundgåelig del af din mad – det er kun mængden, du skal være opmærksom på.

Kalorier eller kilojoule?

Kalorier og kilojoule er begge en måleenhed for den energi som fødevarer indeholder. Kilojoule bliver oftere brugt af fagpersoner og bliver blandt andet anbefalet af Fødevarestyrelsen, mens kalorier ofte bliver brugt i folkemunde. 1 kalorie svarer til 4,2 kilojoule eller kj, som det oftest forkortes.

10 måder at forbrænde 100 kalorier på

10 x 100 kalorier

Uanset om du gerne vil tabe dig eller tage på, kan det være indsatsen værd at skæve til antallet af kalorier i den mad, du spiser, fordi det i sidste ende bliver afgørende for, om du når dit mål. Men hvor meget kan du egentligt spise, hvis du gerne vil indtage 100 kalorier?

Hvidkål ca. 313 gram

Knækbrød ca. 27 gram

Mandler ca. 17 gram

Mørk chokolade ca. 18 gram

Smør ca. 14 gram

Agurk ca. 833 gram

Radiser ca.  909 gram

Honningmelon ca. 357 gram

Kartofler ca. 115 gram

Hvid pasta ca. 77 gram