Søvnproblemer: 4 gode råd til bedre søvn

Søvn
Panthermedia

Ligger du også og vender og drejer dig om natten? Eller oplever du, at du føler dig meget træt i løbet af dagen? Her får du 4 gode råd til en bedre nattesøvn.

  •  Hold en fast rytme

Gå i seng nogenlunde samme tid hver aften og stå op samme tid hver morgen – også i weekenderne. Hvis du derimod sover på vidt forskellige tidspunkter, kan du forvirre din søvn.

  • Få bevægelse og masser af dagslys

Sørg for at få så meget dagslys som muligt i dine vågne timer og hold dig fysisk aktiv. Dagslyset påvirker nemlig blandt andet din produktion af hormonet melatonin, der styrer døgnrytmen. Mens fysisk aktivitet hjælper dig til at blive naturligt træt.

Derfor har kvinder brug for mere søvn end mænd

  •  Tag en lur

Er du meget træt om dagen, så tag en lur – gør det dog senest ved 14-tiden, hvor du hviler i 20-30 minutter. Det vil gøre din hjerne skarp de næste tre timer. Husk, at luren ikke må være længere, for så kommer du ned i den dybe søvn, og du kan derfor være mere træt, når du vågner. Vær opmærksom på, at luren i løbet af dagen ikke må gå udover nattesøvnen.

Forskning viser: God søvn er vigtigt, hvis du skal tabe dig.  

  • Søg hjælp

Hvis du oplever tilbagevendende søvnproblemer, og det ikke skyldes ydre årsager, er det vigtigt, du søger hjælp. Det gælder også, hvis du ikke føler dig udhvilet, selv om du sover de anbefalede timer. Find en behandler, der har god viden og erfaring om søvn med de behandlingsmetoder, der er videnskabeligt dokumenterede.

Kilde: Torben Jager Petersen, søvnspecialist ved søvnklinikken ScanSleep.
Torben Jager Peter er akkrediteret søvnspecialist, cand. Psych.aut. og specialist i kognitiv adfærdsterapi ved søvnklinikken ScanSleep. Læs mere på scansleep.dk.