Træn dig glad og positiv

Glad og positiv kvinde foran en solnedgang

Vi er ikke født enten positive eller pessimistiske - det er muligt, ved hjælp af små daglige øvelser, at træne din positivitet i den rigtige retning. Læs med her og lær at være mere positiv.

Er du positiv?

"Glæde er noget, du vælger". Sådan lyder et ordsprog. Og faktisk er det ikke helt skævt - det er nemlig muligt at træne sin positivitet, selvom man måske har mere hang til at hænge sig i det negative. 

Kaffe gør dig mere positiv

10 former for positivitet

Ligesom når du laver øvelser for at træne din fysiske sundhed, kan du også træne din mentale sundhed. For selvom det måske lyder for godt til at være sandt, så er det faktisk muligt at øve sig i at være mere positiv. 

Den amerikanske psykolog og forsker, Barbara Fredrickson, har skrevet bogen "Positivitet - Kilder til vækst i livet". Her præsenterer hun 10 former for positive emotioner: glæde, taknemlighed, afklarethed, interesse, håb, stolthed, morskab, inspiration, ærefrygt og kærlighed. 

Er du pessimist eller optimist? Tjek din personlighed her.

Sådan træner du dig positiv

Med til din træning hører at måle din "positivetsratio". Det kan du gøre online på positivityratio.com.

Herefter kan du: 

1) Træne din "taknemlighed", hvor du f.eks. skriver 3 ting eller situationer ned, som du har været taknemlig for i løbet af dagen. Denne øvelse har en dokumenteret effekt, og kan give dig øget trivsel over tid. 

2) Tænke over disse taknemligheds-situationer på bestemte tidspunkter i løbet af dagen. F.eks. mens du børster tænder. Skriv dem ned på små sedler, som du herefter lægger i en krukke, inden du går i seng. 

3) Reflekter gerne over hvordan disse situationer opstod og hvorfor. Og efter fire uger kan du teste din positivetsratio igen. Forhåbentlig er den øget - ellers må du til at træne igen!

Sund kost og motion er ikke det eneste, der skal til, for at bevare hjertet sundt. Læs her hvorfor smil og glæde giver et sundt hjerte.