Tjek din vejrtrækning - og find balancen i livet

vejrtrækning

Din vejrtrækning kan være afgørende for, hvordan du går og har det. Hvis den er sund og afslappet, er det med til at få kroppen til at fungere optimalt – både fysisk og mentalt. Se, her hvordan du lærer at trække vejeret, så kroppen kan finde en sund balance.

Styr på din vejrtrækning? Har du husket at trække vejret i dag? Jo, jo – det er da heldigvis en af de ting, der foregår pr. automatisk, og som vi ikke sådan skal gå rundt og huske på. I hvert fald ikke at, vi gør det, men for mange af os ville det gøre en stor forskel, hvis vi blev mere opmærksomme på, hvordan vi gør det, og at vi gør det på den sundest mulige måde.

– Åndedrættet er lidt som et barometer for din sundhed, som i høj grad kan aflæses og samtidig justeres gennem dit åndedræt. Naturligvis spiller mange andre faktorer en stor rolle for din sundhed såsom fx kost, søvn og livsstil i øvrigt. Men dit åndedræt er en dybtliggende kilde til sundhed og er byggestenen for, at din krop fungerer fysisk og mentalt. I manges ører lyder det måske lidt overdrevet, det er jeg klar over: at en kropsfunktion, der bare kører per automatik, kan betyde så meget. Men sådan er det, siger Lotte Paarup, der er indehaver af bl.a. Den intelligente Krop og fysioterapeut med speciale i pilates, genoptræning og i åndedrættet.

– Åndedrættet er liv og sundhed til krop og psyke! Uanset, hvem vi er, vil det at arbejde med dit åndedræt kunne gøre en kæmpe forskel, og det vil kunne vise sig både fysisk og eller mentalt, afhængig af, hvor du er, og hvad din krop har mest brug for. Dit åndedræt har direkte indflydelse på eksempelvis dit blodtryk, din ryg, mave og bækkenbund, din energi, din evne til at være til stede i nuet, dit overskud, dit stressniveau og din søvn, siger Lotte Paarup.

Forkert vejrtrækning, når du motionerer

Optimal vejrtrækning

Hvis du vil trække vejret på en god og sund måde, skal du fokusere meget på, hvordan du puster ud, og ikke så meget på, hvordan du trækker vejret ind. Hvis du bare puster optimalt ud, så finder luften selv vej ind i lungerne igen. Det er faktisk det, der foregår helt automatisk, og alligevel er det det, vi har det med at fokusere på: at få luften ind i kroppen. Men det kan give ekstra spændingen i kroppen, når du gør dig for meget umage med det.

– Et godt åndedræt skal kunne føles i hele bugvæggen – helt ud til siderne, helt ned i bækkenet og helt om i ryggen. Du skal føle mest i området omkring navlen eller det område, vi også kender som mellemgulvet, siger Lotte Paarup.

Vejrtrækning – 1 af 5 naturlige energiboostere

Brug din vejrtækning i overgangsalderen

Mange af de gener, som for mange kvinder kommer i forbindelse med overgangsalderen eksempelvis hedeture, søvnløshed, uro i kroppen og humørsvingninger kan dæmpes, hvis man får held til at indføre en optimal vejrtrækning. Hvis et godt åndedræt bliver en god vane, vil det optimere funktioner, som eksempelvis blodtryk, blodcirkulation, organfunktion, nervesystem,  stresshormoner, energiniveau, cellesundhed og ikke mindst får man et større mentalt overskud, og det vil alt sammen være noget, der dæmme op for eventuelle gener.