Kom godt i gang med meditation

meditation

Meditation er meget mere end at bare at sidde stille, og der skal ikke mere end 15 minutter om dagen til for at få mere glæde og mindre stress. Du kan meditere på mange måder, men denne metode – siddende og med lukkede øjne – er god for de fleste nybegyndere.

Du kender sikkert nogen, der sværger til at mediterer – og måske, siger de, kan  de ikke undvære det. Måske har du selv tænkt, at det er lidt for mærkeligt, og i hvert fald ikke noget for dig. Men prøv lige at give meditation en chance, for 15 minutter om dagen kun i selskab med dig selv, kan faktisk gøre dig til et bedre og sundere menneske. De seneste år har forskere verden over leveret undersøgelse på undersøgelse, der har indikeret, at det er sundt af meditere – ikke kun for hovedet men i høj grad også for kroppen. Daglig meditation kan styrke immunforsvaret – en undersøgelse har bl.a. vist, at folk, der mediterer danner flere antistoffer mod sygdomme, og jo bedre de var til at meditere, jo flere antistoffer dannede de. Meditation kan sænke blodtrykket. Eksempelvis har et forsøg med hjertepatienter vist, at de kunne sænke blodtrykket markant i løbet af fire måneder, og på den måde bliver meditation forebyggende for både blodpropper og åreforkalkning.

Meditation kan lette smerter

Fordi det gør en mere afslappet, og en afslappet krop har mindre ondt. Meditation kan også gøre, at man er mindre stresset, og at man ikke så nemt bliver stresset – niveauet af stresshormonet cortisol falder ganske enkelt. Det kan gøre din koncentration og din hukommelse bedre, og så kan det frem for alt gøre dig mere bevist om, hvad du føler, og hvad du gerne vil. Du lærer med andre ord dig selv bedre at kende. Du bliver altså ikke en anden af at meditere – du bliver dig selv i en bedre og sundere udgave, fordi du har muligheden for at få en større glæde og tilfredshed i et mere robust jeg.

Meditationen har rødder tilbage til 3000 år f.kr., hvor man mener at inderne praktiserede det og op igennem tiden er der dannet særlige skoler, teknikker og programmer, der alle har mere eller mindre af den oprindelige meditation. Mange sammenligner meditation med det at bede til Gud, fordi det er lidt af det samme, der sker i bøn: man er nærværende og tilstede i nuet og har et fokus.

Skab ro i hjernen med meditation

Meditation på 15 minutter

Sæt dig, så du sidder godt, men vær opmærksom på, at du retter ryggen og at næsen peger fremad – hovedet må ikke peger op ad eller nedad.

Luk øjnene og fokuser på dit åndedræt. Læg mærke til, hvordan du trækker vejret ind og ud. Du skal ikke forsøge at kontrollere din vejrtrækning eller lave om på det – du skal bare lægge mærke til det.

Især i begyndelsen vil dine tanker vandre væk fra dit åndedrætsfokus, og i det øjeblik, du opdager det, skal du på en venlig og overbærende måde vende opmærksomheden tilbage på åndedrættet.

Mediter i 15 minutter – mindst fem gange om ugen. Når du har mediteret i tre måneder er du garanteret blevet bedre til at holde fokus, og du begynde at meditere uden et bestemt fokus – hvor du bare sidder og har opmærksomheden på det, der kommer til dig og som du øver dig til at modtage.

Meditation er såre simpelt, men samtidig noget af det sværeste. Dels fordi det er svært for os at holde fokus – vi kommer meget hurtigt til at tænke på aftensmaden, upudsede vinduer eller weekendens 90 års fødselsdag. Det må du ikke klandre dig selv – du skal bare vende tilbage til dit fokus. Men det er også svært, fordi mange af os ikke er helt trygge ved at være alene med os selv. Det kan være en overvindelse af se sig selv i øjnene hele 15 minutter hver dag, men hvis du bliver ved, så bliver jo også mere venlig mod dig selv.

3-trins guide til meditation

Forskellen på meditation og mindfulness

Mange forveksler meditation med mindfulness og tror, at mindfulness er en mere moderne form for det at meditere. Mindfulness er at være bevist om at leve nærværende og i nuet – altså en måde at leve sit liv på. Meditation er et af de redskaber, man kan bruge for at opnå mindfulness. Et andet redskab er yoga.