At grine er at leve - og al latter er sundt

grine

Det er tid til at grine. Efter et rigtigt grineflip har man tit en helt særlig, afslappet 
følelse i kroppen. Men betyder det også, at grinet har nogen 
generel betydning for vores sundhedsmæssige tilstand? Tag 
med på latterkursus og bliv klogere på, hvad grinet, den ægte og den kunstige latter egentlig betyder for vores velbefindende.

Det får du 
ud af at grine

Når man griner sammen med andre, kan latteren bryde grænser og barrierer og modvirke mobning, men der er også mange sundhedsmæssige fordele ved at grine. 

• Der udløses endorfiner i hjernen. Disse har både en smertestillende virkning og giver en følelse af lyst og energi.

• Der dannes infektionsbekæmpende antistoffer, der skaber modstandsdygtighed over for sygdomme.

• Mængden af stresshormoner reduceres, hvilket kan afhjælpe problemer som stress, søvnløshed og forhøjet blodtryk.

• De indre organer bliver masseret. Dette giver øget blodtilførsel til hjertet, bedre fordøjelse og større iltindhold i blodet.

• Lungekapaciteten forøges.

• Det generelle humør forbedres, hvilket kan afhjælpe angst, depression og indlæringsbesvær.

Kilder: Latterkongen og HelpGuide.org

Du kan grine dig til et langt liv

Kom i gang 
med at grine - 4 gode råd

Selv om du har et ønske om at grine mere i hverdagen, kan det godt være svært at komme i gang. Prøv derfor at begynd med disse fire øvelser, hvor du aktivt beslutter dig for, at nu er det grinetid.

1. Tving dit ansigt til at smile. Læg en blyant eller en kuglepen mellem tænderne og bid blidt sammen om den. På denne måde tvinges dit ansigt i en stilling, der minder om at smile, og din hjerne vil opfatte det som et smil. Denne øvelse kan sagtens kombineres med nogle af hverdagens gøremål.

2. Optag dit eget grin. De fleste af os har nemmest ved at grine, hvis der er noget at grine ad, og her kan din egen latter være en stor hjælp. Optag din egen naturlige latter med din mobiltelefon, f.eks. mens du ser noget morsomt, har det sjovt med en veninde eller er på latterkursus. Når du senere hen tager din latter frem og lytter til den, vil du mindes den gode stund, og du vil ofte få et smil på læben igen.

3. Grin foran spejlet. Stil dig foran spejlet og grin på alle de måder, du kan komme i tanke om. Spejlet hjælper dig til at blive bevidst om at grine, og da hjernen ikke kan opfatte, at du griner kunstigt, vil du opnå samme gode egenskaber, som hvis du grinede rigtigt. Og hvis du kommer til at grine ad dig selv, er det jo kun en bonus. 

4. Lav grineaftaler med en veninde. Hvis du aftaler med en veninde, at I skal grine sammen, er det måske lettere at få det gjort. Dette kan sagtens være over telefonen, hvor I bare ringer op og griner det bedste, I har lært. Når du hører hendes grin i den anden ende, kommer du sikkert til at grine naturligt.

Kilde: Latterkongen

Træn dig glad og positiv

9 gode latterøvelser

1. Begynd med at trække vejret dybt. Lav en let rytme ved at klappe og le i takt til rytmen.

2. Løft begge arme op over hovedet, læg hovedet tilbage og grin fra hjertet.

3. Læs følgende remse op højt og tydeligt: HA HI HI HI, HA HO HA! HA HO HO HO HI HO HI HO HI HO! HI HA HO HA HA HA! Når du har gentaget et par gange, vil du uvilkårligt gå fra påtaget latter til ægte grin.

4. Øv dig i at grine uden lyd, men med et stort smil i hele ansigtet.

5. Kluk helt ned i maven og smil alt, hvad du kan.

6. Stil dig foran et spejl og prik til dit eget spejlbillede, som om du lige har sagt verdens sjoveste vittighed, og grin højt. Gør det flere gange i træk.

7. Ræk tungen ud og krum fingrene til klør, mens du griner dybt og rovdyragtigt helt nede fra maven.

8. Hold fast i dine øreflipper og grin, mens du ryster på hovedet.

9. Start med et smil og lad det vokse til et latterbrøl. Gå langsomt tilbage til smilet igen.

Kilde: Hanne Gottlieb, 
Latterinstituttet