Få den bedste alderdom

alder, krop

Med alderen sker der en masse i kroppen, som vi bare må acceptere og vænne os til at leve med på bedst mulig måde. Nogle ældes langsommere og mere skånsomt end andre. Det skyldes delvist arvelige faktorer, men en sund og aktiv livsstil kan også være medvirkende. Bliv klogere på din alderdom her.

Alderdom er en betegnelse, som vi bruger om de ændringer, der sker i vores krop, når vi mennesker bliver ældre. I vores del af verden er lægevidenskaben blevet så dygtig og levevilkårene så gode, at det ikke er en kunst at blive ældre, kunsten ligger faktisk i at være ældre. Og det falder os ikke altid lige nemt. De fleste vil rigtig gerne leve længe, men mange bryder sig ikke om at være gamle og har svært ved at vænne sig til de begrænsninger, helbredet byder på. Måske kan det hjælpe, hvis vi alle i en tidlig alder begynder at træne den positive side af humøret? Det er da værd at forsøge, for alderdommen skal da være så god som muligt. Alternativet er jo trods alt værre.

Hold dig i gang i din alderdom

Stop de usunde vaner:

Rygning og alkohol fremskynder aldringsprocessen.

Hold dig fysisk aktiv:

Folk, der træner regelmæssigt, oplever i snit 25 procent færre muskel- og ledsmerter på deres gamle dage end folk, der er mindre aktive. Du skal ud at løbe eller som minimum gå. En undersøgelse viser nemlig, at regelmæssigt løb fører til et længere liv og et bedre funktionsniveau. Funktionstabet starter i gennemsnit 16 år senere hos folk, der løber regelmæssigt sammenlignet med folk, som ikke løber regelmæssigt.

Spis sundt:

Det er vigtigt for knoglerne, at din kost indeholder nok kalk, så knoglerne kan holdes ved lige. D-vitamin er også en vigtig faktor i den proces, og kommer du ikke nok ud i lyset, kan det være nødvendigt med et tilskud. Kosten i øvrigt skal være varieret, så der er nok vitaminer og mineraler samt protein og energi til at holde kroppen ordentligt i gang.

Styrketræning holder lægen væk

Drik rigeligt vand: 

Det er ikke sundt at mangle væske. Drik rigeligt med væske hver dag. Mellem 1,5-2 liter er fint, og husk, du må gerne tælle te og kaffe med i regnskabet. Træn din hjerne livet igennem: Du kan gøre rigtig meget for at holde din hjerne i gang, og du kan også blive bedre til at huske. Kodeordet er at træne hjernen. Du skal udfordre de små grå celler i hverdagen. Tal med andre mennesker – en god diskussion holder hjernen frisk. Lyt til musik og ikke bare som baggrundsmusik. Lær noget nyt, måske et nyt sprog. Mennesker, der taler to sprog, har skarpere hjerner, end dem der kan et sprog. Løs krydsord, sudoku, eller læg puslespil.

Hold vægten oppe:

Forskning viser, at ældre mennesker med et body mass index mellem 24 og 28,9 har det sundeste liv. Du skal altså ikke kæmpe for absolut at være åleslank. Undervægt påvirker nemlig livskvaliteten negativt i alderdommen og er årsag til mindre muskelmasse, muskelstyrke, dårligere hukommelse og nedsat evne til at klare sig selv.

Dyrk sex:

Ældre mennesker er lige så forskellige som alle andre. Men det seksuelle aspekt af tilværelsen forsvinder ikke, blot fordi man kommer op i årene, så der kan være mange dejlige oplevelser at  hente her. Problemer som impotens og tør skede er stigende med alderen, men er lysten til stede, kan lægen ofte afhjælpe problemet, og der findes jo mange alternative måder at dyrke hinanden på. Et godt samliv styrker livskvaliteten, humøret og helbredet.

Tænker du nok på dig selv

Gode ting ved at blive ældre

• Du har mere tid til dig selv.

• Har du børnebørn, kan du nyde mere end at yde. Opdragelsen er forældrenes opgave.

• Du har muligheden for at leve mere indefra og være dig selv i stedet for at ligge under for alt det ydre, andres krav og forventninger.

• Du har mere livserfaring end mange andre.

• Du tager ikke dig selv så højtideligt.

• Du er en del af det grå guld.