Få bugt med din søvnløshed

Hver tredje dansker sover for lidt, og hos hver tiende af os skyldes det et decideret søvnproblem

Livet giver søvnforstyrrelser

Insomni kaldes det, når man lider af søvnløshed, og det er helt umuligt at sove de syv-otte timer, som et gennemsnitligt voksent menneske har behov for.  

– Livet giver jo søvnforstyrrelser, siger søvnspecialist Torben Jager Petersen fra klinikken ScanSleep, der er en af landets få private klinikker, hvor man kan blive behandlet for insomni.

– Søvnproblemer er oftest udløst af, at man befinder sig i en belastet periode. Det kan for eksempel være dødsfald, overgangsalderen, stress, ufred i hjemmet og fysisk eller psykisk sygdom. Fortsætter det, selv om man har fået »ro på« igen, så taler man om insomni, fortsætter han.

Sådan holder du liv i dit parforhold - læs SØNDAGs gode råd her

Ubehageligt og farligt

Listen over de dårligdomme, der kan kobles til dårlig eller ingen søvn, er lang.

– Hjerte-kar-sygdomme, for højt blodtryk, diabetes, stress og depression er blandt det, der er øget risiko for, remser Torben Jager Petersen op.

– Dertil kommer, at mange ulykker i både trafikken og på arbejdspladsen skyldes søvnproblemer. Man bliver ukoncentreret og uligevægtig, hvilket også kan give konsekvenser i forhold til ens familie og øvrige relationer, fortsætter han.

Søvn er vigtig, når du skal tabe dig. Læs hvorfor her på søndag.dk

Svært at få hjælp

Der er altså store gevinster at hente for både den enkelte og for samfundet, når dårlig søvn bliver til god søvn. Alligevel er det svært at få hjælp til sine søvnproblemer.

– Søvnproblemer skal behandles af søvnspecialister. Derfor er det også frustrerende, at den mulighed, der findes i dag, stort set handler om at gå til egen læge eller en psykolog. Medmindre man har en sundhedsforsikring, er det svært at få eksperthjælp til at løse problemet, lyder det ærgerligt fra Torben Jager Petersen.

Som at fare vild i en skov

– At have insomni er som at være faret vild i en skov. Man prøver alt muligt, går lidt den ene vej og lidt den anden og bliver mere og mere frustreret. Man har brug for en, der kan sidde i en helikopter og guide. Det kræver viden om søvn, beskriver han.

Den sovemedicin, som mange føler sig nødsaget til at få udskrevet, er sjældent en løsning, mener søvnspecialisten.

Oftest benytter han sig af kognitiv adfærdsterapi, der kort sagt går ud på at erstatte uhensigtsmæssige tanke- og handlingsmønstre med noget, der fungerer.

– Det kan være, man har fået nogle rytmer og rutiner og nogle måder at kompensere for den manglende søvn på, som er uhensigtsmæssige. Det kan være, at man hviler sig for meget i løbet af dagen. Eller at det optager al ens tankevirksomhed, så man bliver enormt frustreret og på den måde holder problemet ved lige, giver han som eksempler.

Kvinder skal sove 20 minutter længere end mænd! SØNDAG forklarer dig hvorfor 

Klap hesten

Det er svært at give gode råd til insomniramte, for problemerne er individuelle og ofte komplekse. Et par generelle råd til at få en god søvn i takt med, at alderen og dermed også søvnen ændrer sig, giver søvnspecialisten dog gerne:

– Ha’ en god regelmæssighed omkring søvnen. En god søvnrytme, du vender tilbage til. Det med at sove fem-seks timer i løbet af hverdagene og så hente resten hjem i weekenden, det er ikke smart. Man skal hellere sove godt i løbet af ugen – og så kan man synde lidt i weekenden.

– Og så er der jo det med al den elektronik, der også forstyrrer søvnen. Jeg går ind for søvnhygiejne i soveværelset – det vil sige ingen mobiltelefon og intet tv.

– Skulle du have svært ved at sove i en periode, så tag det roligt. Klap hesten. Livet giver som sagt søvnforstyrrelser. Men få dem behandlet, hvis de bliver ved, for du skal give dig selv den søvn, du kan, siger Torben Jager Petersen til SØNDAG.

Lær af falde i søvn med hypnose
Har du svært ved at falde i søvn? Så kan hypnose måske hjælpe dig - læs mere her >>

Artiklen indeholder affiliate links.