Dårlig samvittighed? Sådan gør du dig fri

Den dårlige samvittighed nager i os alle sammen, men den tærer på kræfterne. Her får du råd til, hvordan du kan gøre dig fri af 5 klassiske områder, hvor den dårlige samvittighed måske trænger til en pause.

Du får ikke noget ud af at gå rundt og have dårlig samvittighed over, at du dyrker for lidt motion, spiser forkert eller for meget, arbejder for meget eller din økonomi. Det gør ikke tingene bedre og i stedet tærer det på din energi. 

Her får du en guide til, hvordan du slipper af min din dårlige samvittighed på 5 af de mest almindelige samvittighedsområder. 

1. Motion

Slet ordet »burde« fra dit ordforråd, og sig til dig selv, at du ikke orker at løbe en tur, når den dårlige samvittighed overmander dig – og øv dig i at have det godt med det. 

Hvis du synes, motion er vigtigt nok, skal du nok få det gjort på et andet tidspunkt. Du kan gøre det nemmere for dig selv ved at sætte  motion på din to-do-liste – husk at vælge noget, du synes er sjovt, så du får lyst til at komme af sted. Måske er det for kedeligt at løbe en tur, men langt rarere at gå en dejlig tur et smukt sted. Læg en realistisk plan, der tager højde for, hvor meget du kan overkomme. Har du det skidt med at komme for lidt i fitnesscenteret, så meld dig ud, eller aftal med en veninde, at I en fast aften i ugen går sammen i fitnesscenteret. Når du dyrker motion med din veninde, er det lettere at komme af sted. 

2. Mad

Hvis du føler, at du burde spise flere grøntsager, færre færdigretter og mindre chokolade, så gør det nemt for dig selv. Køb frosne grøntsager, så slipper du for selv at stå og snitte dem. Lav store portioner mad, når du for eksempel laver gryderetter, og frys noget af det ned, så har du altid mad på en dag, hvor du ikke orker at lave den selv. Hvis du har en sød tand, så gå efter mørk chokolade med en kakaoprocent på over 70, for det er sundere. 

3. Arbejde

Arbejde kan være kilde til dårlig samvittighed på flere fronter. Du kan have det skidt med, at du altid er bagud og ikke når det, du har sat dig for. Eller måske føler du, at du burde være mere hjemme, når du tilbringer mange timer på jobbet eller omvendt – at du burde være mere på jobbet, når du er hjemme hos din mand. Uanset hvad gælder det om at skabe balance mellem fritid og arbejde. Du kan ikke være to steder på én gang, og du behøver ikke være perfekt. Ros dig selv for det, du rent faktisk har gjort, frem for at skælde dig selv ud for det, du ikke fik gjort.

Har du dårlig samvittighed over, at du ikke gør nok for klimaet? Få nemme klimatips her.

4. Økonomi

Hvis kontoen går i underskud sidst på måneden hver måned, kan det være årsag til meget dårlig samvittighed. En løsning kan være at dele dit rådighedsbeløb op i fire portioner, og hæve penge for en uge ad gangen. På den måde bliver det lettere at holde styr på, hvor mange penge, du bruger. 

5. Parforhold

Hvis du har dårlig samvittighed over, at du ofte er sur og irriteret på din mand, skal du finde ud af, hvad den dårlige samvittighed handler om. Måske går du i virkeligheden rundt og føler dig ensom og såret over, at din mand ikke ser, hvad du har behov for. Har du uindfriede forventninger til ham om mere opmærksomhed? Husk, at han ikke kan læse dine tanker, og at han ikke kan gætte, hvad du har behov for. 

Læs mere: Signe Egholm Olsen: Dårlig samvittighed er en del af det at være mor