5 tip til bedre selvværd og større mod

tips til bedre selvværd

Efter ferien er det typisk tid at gøre status. Måske har du tænkt over dit liv og fået idéer til at ændre noget i efteråret - få flere oplevelser i hverdagen, mere tid til dig selv eller måske realisere en gammel drøm? Men har du modet til at bryde dine vaner og gå i gang med noget nyt? Det kan du få her...

5 tip til bedre selvværd og større mod

1. Lav aftaler med dig selv 

Hvad har du lyst til, når hverdagen starter igen efter ferien? Hvad skal der til for, at du kan leve et selvkærligt liv? Hvilke løfter kan du give dig selv? Det er en god ide at gøre dine løfter praktiske og konkrete som for eksempel: Jeg vil gerne meditere hver morgen, spise sund morgenmad, gå til yoga eller være mere i naturen eller sammen med mine veninder. 

Guide til bedre selvværd og selvtillid

2. Hold det, du lover dig selv

Det er så vigtigt, at vi handler på de løfter, vi giver os selv. At vi tager os selv alvorligt. Den måde, vi tit opfører os overfor os selv på, ville vi aldrig byde en god veninde. Vi svigter for eksempel ikke en aftale med en veninde. Men sådan går det ikke altid, når det handler om de aftaler, vi laver med os selv. Hvis vi er for trætte, stressede eller bare ikke lige gider den dag, så dropper vi let vores løfte til os selv. Men når vi gør det, er det det samme som at sige; du er ikke vigtig at overholde en aftale med. 

3. Tjek op på dine aftaler

Så derfor: Lav en evalueringsplan, så dine løfter til dig selv ikke glider ud – og lige pludselig er det gået hen og blevet nytår, uden du har fået gjort det, du aftalte med dig selv. Tjek op på evalueringsplanen en gang om ugen eller hver fjortende dag. Hvis du efter ferien beslutter dig for f.eks. at gøre tre nye ting, så bedøm dig selv: Hvor tilfreds er jeg med min indsats på en skala fra 1 til 10? Og hvad skal der eventuelt til for, at jeg kan give mig selv en bedre bedømmelse? 

4. Hvad tænker du?

En måde, du kan bygge dit selvværd – og dermed dit mod – op på, er at blive opmærksom på, hvad du tænker om dig selv. Hvad tænker du om dig selv, når du for eksempel kommer et kvarter for sent til et møde? Hvad tænker du om din krop og dit ansigt, når du ser dig selv i spejlet? Skriv dine tanker ned om dig selv og erstat de selvkritiske ord med nogle, der er mere kærlige. Vær lige så kærlig over for dig selv som du ville være over for dine børn eller bedste venner.

5. Lever du selvkærligt?

Passer du på din krop? Spiser du mad, der nærer dig? Siger du til og fra de rigtige steder? Har du mennesker omkring dig, der er sunde for dig? Hvor meget kærlighed er der i dine relationer? Hele dit liv er en spejling af, om du har et selvkærligt forhold til dig selv. Den gode nyhed er, at du kan starte i dag. Når du har læst denne artikel, hvilket lille skridt kunne du tage for at styrke din selvkærlighed – og dermed dit mod? 

Kilde: Psykolog og forfatter Kisser Paludan, der i dette forår udgav bogen ”Mod til at være dig” (Turbineforlaget).