15 anderledes og sjovere nytårsforsætter

På tærsklen til det nye år beslutter vi os tit for en masse mere eller mindre traditionelle nytårsforsætter. Men som regel når vi ikke engang igennem januar, før de er glemt. Så hvorfor ikke prøve noget anderledes og sjovere? Noget, du rent faktisk kan holde hele vejen igennem 2015? Her får du SØNDAGs bud på 15 skønne nytårsforsætter, der er lige til at gå til.

1. PRØV NOGET NYT

Hvornår har du sidst gjort noget nyt? 

At du får idéer og handler på dem, gør livet meningsfyldt. Når du har en kreativ tilgang til livet, bliver du mere livfuld og fyldt med energi. Livet bliver simpelthen sjovere. Så prøv at køre en ny vej til jobbet ind- imellem, spis en ny frugt hver dag eller noget andet, du aldrig før har smagt, eller…ja, hvad kan du gøre anderledes i dag?

 

2. HUSK AT DAGDRØMME

Afsæt tid til bare at sidde og glo ud i luften, og slip tankerne fri. Du kan også gøre det, mens du sidder hos lægen og venter eller i toget. 

Der er ingen grund til at få dårlig samvittighed, fordi du pludselig opdager, at du er langt væk i dine tanker og bare dagdrømmer om at nyde livet på en dejlig palmestrand under tropiske himmelstrøg. 

Vær ikke bange for at dagdrømme – du kan lære meget om dig selv, og hvad du savner her og nu. Dagdrømmene kan hjælpe os til at skabe mening og retning i vores liv, hvis vi lytter til dem. 

Ved at dagdrømme lærer vi at forvalte vores følelser og bliver mere empatiske, fordi vi ikke kun lever os ind i, hvordan vi selv har det, men også hvordan andre har det. 

3. MÆRK DINE FØLELSER

Hvis du vil leve livet fuldt ud og opleve glæde, er det en god idé at tillade dig selv at føle, det du gør. 

Hvis du ikke tillader dig selv at føle det som, er ubehageligt i dit liv, vil du nemlig heller ikke kunne føle det, som er godt. Så undgå at overdøve dine ubehagelige følelser med masser af arbejde, overspisning, overdreven motion, for meget rødvin osv. Find hellere en god veninde og fortæl hende om dine følelser, eller skriv om dem i din dagbog. 

4. LUK LATTEREN IND

Når du ler, styrker du dit immunforsvar. Under latter producerer vi lykkehormoner, der skaber en række reaktioner i kroppen, som gør dig sundere, stærkere og fyldt med energi. En god latter bekæmper stress, og vi bliver i bedre humør. 

Så beslut dig for at se sjove film og tv-serier i det nye år, læs morsomme bøger, meld dig ind i en latterklub, eller omgiv dig med sjove mennesker. 

 

 

5. DYRK TAKNEMMELIGHED  

Mange mennesker bruger masser af tid på at beklage sig over alt det, der mangler i deres liv. Ingen kan være glade hele tiden, men ved at ændre din indstilling og i stedet fokusere på, at der er tilstrækkeligt i dit liv, kan du lukke glæden ind. Så begynd at lægge mærke til de små ting i hverdagen, der gør dig glad og taknemmelig. Måske gør det dig glad, at en fremmed mand holder døren for dig, eller at du kan køre en time tidligere hjem fra arbejde for at gå tur med hunden. Brug tid hver aften på at huske fem ting, der gjorde dig taknemmelig i løbet af dagen. Skriv det gerne ned. 

 

6. TRÆK VEJRET 

For at vores krop skal fungere optimalt, skal cellerne iltes via vores vejrtrækning. Ilt er nemlig cellernes vigtigste næringsstof. 

Når vi er anspændte eller stressede, bliver vores vejrtrækning overfladisk, og vores celler bliver ikke iltet optimalt. Ved at være opmærksom på din vejrtrækning kan du ikke blot bringe dit nervesystem i ro og opleve mindre stress – du får også mere energi, en bedre fordøjelse og færre muskelsmerter for blot at nævne nogle af de mange fordele. 

Så læg mærke til, om du trækker vejret overfladisk i den øverste del af brystkassen, og giv dig selv nogle små pauser i løbet af dagen, hvor du fokuserer på at gøre din vejrtrækning mere dyb. Træk vejret langsomt og dybt ind tre-fem gange helt ned i maven, mens du for eksempel sidder på din kontorstol eller står i køen i supermarkedet.

7. SKRIV DAGBOG

Adskillige undersøgelser viser, at det er sundt både fysisk og psykisk for os at skrive dagbog – alene det, at vi får sat ord på vores følelser, er meget vigtigt for vores helbred, og det gælder ifølge forskningen, uanset om vi gør det over for et andet menneske, eller om vi skriver i vores dagbog. 

Når vi skriver dagbog, kan vi rette blikket indad og komme helt til stede i vores eget liv, sådan at vi kan gå i dybden og undersøge vores følelser og tanker indgående og dermed lære os selv bedre at kende. 

Når vi forstår os selv, oplever vi større selvaccept og tilfredshed i livet. Forskning viser, at vi ikke behøver at skrive særlig lang tid hver dag – et kvarter kan ofte være nok for at få et udbytte. Vi behøver heller ikke at skrive hver dag, men vi skal gøre det regelmæssigt, så vi får skabt en god vane, som vi nødig vil undvære. Så selv om du har travlt, så se det at skrive dagbog som en investering i dig selv og som dit frirum og et udtryk for, at du yder dig selv omsorg. 

8. GØR HVER DAG SJOVERE

Hvornår vågnede du sidst og tænkte på, hvad du kunne finde på, som ville være rigtig sjovt den dag, i stedet for at planlægge alle de ting, du var nødt til at gøre? 

De fleste af os glemmer at prioritere skæg og ballade i hverdagen. Og det er synd, for når vi har det sjovt, producerer hjernen lykkestoffet dopamin, der både forebygger og behandler stress og depression. 

Undersøgelser viser, at sjov og ballade gør os mere optimistiske og får os til at fungere bedre. Det styrker vores immunforsvar, og nogle studier viser også, at vi lever længere. Mangler du fantasi til at have det sjovt lige nu, så skriv en liste over, hvad der fik dig til at grine som barn, og se, om der er noget af det, du kan gøre, måske i en anderledes udgave. 

Man behøver ikke at revolutionere sit liv for at få en morsommere hverdag. Så spørg dig selv: Hvad er det mindste, jeg kan gøre for at få det lidt sjovt? Måske skal der ikke mere til end at spise spejlæg med pinde…

9. LAV FRIVILLIGT ARBEJDE 

Er det vigtigt for dig at føle mening med det, du gør? Og vil du gerne gøre en forskel? Så er frivilligt socialt arbejde måske lige noget for dig. 

Som frivillig kan du bruge dine kompetencer, møde nye mennesker og få mulighed for at udvikle dig, samtidig med at du hjælper andre. 

Ifølge en tysk undersøgelse gav det at mestre noget, at få flere sociale relationer og adspredelse fra ens faste hverdag, ikke kun forsøgspersonerne øget livsglæde, men også lyst til at lytte mere aktivt på jobbet næste dag. 

Så hvad kunne være noget for dig? Find noget, som du brænder for, og find også ud af, hvor meget tid du vil afsætte til frivilligt arbejde.

10. GIV SLIP PÅ ÆNGSTELSE

Hvis du har vænnet dig til at leve med masser af bekymringer hver dag, så afsæt et bestemt tidsrum dagligt, hvor du kan bekymre dig alt det, du vil, og giv så slip på bekymringerne resten af dagen. 

Skriv dem ned, når de dukker op, og se så på din liste, når du har bekymringstid. Søg også ro og stilhed i din hverdag, for det gør det nemmere for dig at mærke dig selv og dine behov. Og så kan du lettere handle på det, du har mulighed for at ændre, og vælge at leve med det, som du ikke kan gøre noget ved uden at skulle bekymre dig. Måske skal du meditere eller gå ture i naturen? Find ud af, hvad der giver dig indre ro.  

11. DANS DIG GLAD

Hvem siger, at det behøver at være kedeligt at dyrke motion?! Hvis du ikke bryder dig om fitnesscentre og løbeture, er dans måske noget for dig. 

Dans kan gøre os mere fri og løsslupne, og så er det samtidig både sjov og sund motion. Du kan danse hver dag, når du laver aftensmad eller vælge at gå til dans sammen med andre. Find ud af, hvad der passer til dig. 

12. LÆR AT MEDITERE

Meditation kan gøre dig mere nærværende i hverdagen, give dig langt større ro og balance og få dig til at føle dig mere glad og veltilpas. At meditere er ikke så indviklet eller mystisk, som mange mennesker tror. 

Prøv at sætte dig godt til rette et uforstyrret sted, f.eks. i din lænestol, luk øjnene, og læg så mærke til din vejrtrækning uden at forcere den. Dukker der tanker op, så tillad dem uden at gå ind i dem, men lad dem bare passere. 

Udfør denne lille meditationsøvelse nogle minutter hver dag, og udvid så gradvist, til du kan sidde i 12 minutter – mere skal der ikke til for at få et udbytte viser forskning.

13. GEM DINE SMÅPENGE 

Ofte har vi småpenge liggende i vores håndtaske, i bilen, i forskellige skuffer rundtomkring i hjemmet eller i vores lommer. Vi tænker ofte ikke over det og lægger vores småmønter alverdens steder, hvor vi så glemmer, at vi har lagt dem. 

Anskaf dig en lille krukke, hvor du i stedet samler alle dine mønter. Se, om du ikke bliver overrasket over, hvor mange penge det løber op i. Måske kan det i løbet af noget tid give dig råd til at købe noget, du går og drømmer om.

14. VÆLG AT VÆRE DIG SELV

Vælg hver dag at være modig og vise dig som den person, du er på godt og ondt.

Det kræver, at du ikke går op i, hvem du forventes at være, og at du i det hele taget føler dig god nok, som du er. 

Indse, at du ikke behøver at gøre alt perfekt, for det perfekte findes ikke, så det kan aldrig blive godt nok, uanset hvad du gør. 

Vid også, at kritik og bebrejdelser er en uundgåelig del af livet, så husk at være overbærende og støttende over for dig selv, når du møder din egen fejlbarlighed og en gang imellem føler dig utilstrækkelig. 

15. SMIL OG LEV LÆNGERE

Smil til verden, og verden smiler til dig! Jo bredere du smiler, og jo mere du viser dine smilerynker frem, desto større er sandsynligheden for, at du lever op til syv år længere end gennemsnitsbefolkningen. Det viser forskning fra Wayne State University i Michigan. 

Så smil til dig selv i spejlet, når som helst du har mulighed for det. Smil til andre, og lad smilet smitte.