Annonce

Pas godt på dit skelet

Kalk er nødvendigt for at vedligeholde normale knogler. Sammen med D-vitamin hjælper det til at begrænse tabet af knogle-mineral hos kvinder efter overgangsalderen*. Her kan du se, hvordan du kan sørge for at få kalk nok og derved passe godt på dit skelet.

Spis grønt og fuldkorn 

Ud over vedligeholdelse af knogler bidrager kalk også til normal muskelfunktion og størkning af blodet. En anden god kilde til kalk er grønne grøntsager som broccoli, spinat og grønkål samt fuldkorn i form af bl.a. havregryn og rugbrød.

Gode kalk-kilder

Menneskets knogler er levende og vil igennem hele livet opleve både opbygning og nedbrydning af knoglevævet, hvilket gør, at vores knogler har brug for kalk. Kalk kan du få gennem en sund og varieret kost, og særligt mejeriprodukter som mælk og ost er gode kilder til kalk. En del voksne har dog ikke mælk som den primære kilde til kalk, da undersøgelsen Danskernes kostvaner 2011-2013 viser, at ca. 25 % af de voksne drikker mindre end et glas mælk om dagen.

Tag test om du har knoglevenlig livsstil

Ekstra hjælp

Får du mindre kalk og D-vitamin end den daglige anbefalede mængde, kan du supplere med kosttilskud. UniKalk Forte er kalk-tabletter, der indeholder 400 mg calcium og 19 µg D-vitamin. Den anbefalede dagsdosis for voksne og børn fra 11 år er en-to tabletter. Indtager du to tabletter, anbefales det at tage en tablet om morgenen og en tablet om aftenen sammen med et måltid, da kroppen ikke kan optage to tabletter på en gang. Drikker du et glas mælk om morgenen, anbefales det at tage kosttilskuddet om aftenen. UniKalk Forte fås i tabletform til en vejl. udsalgspris på 129,95 kr. (180 stk.) og som tyggetabletter med citrussmag til en vejl. udsalgspris på 79,95 kr. (90 stk.).  De forhandles i Matas og på Apoteket.  

Køb din UniKalk her

Husk D-vitamin

D-vitamin hjælper på normal optagelse af kalk og bidrager til vedligeholdelse af normale tænder og knogler. I løbet af sommeren danner vi 80 % D-vitamin i huden, når vi er udenfor i solen, og 20 % optager vi gennem kosten. Men ifølge undersøgelsen Danskernes kostvaner 2011-2013 lavet af DTU Fødevareinstituttet er der høj sandsynlighed for, at 34% af alle voksne får utilstrækkeligt D-vitamin gennem kosten. En god kilde til D-vitamin er fede fisk som sild, makrel, laks samt kød og æg. Du opnår 20 µg vitamin ved at spise ca. 220 g sild.

* For kvinder 50+ opnås den gavnlige effekt ved et dagligt indtag på mindst 1.200 mg kalk og 20 μg D-vitamin fra alle kilder.