Sådan vælger du den rette yogaform

Mange tror, at yoga kun er for tynde, smidige piger, men det er ikke rigtigt. Der findes mange grene af yoga, så det gælder bare om, at finde den, der passer til dig

Fordommene siger, at yoga er en langsom træningsform, hvor man hverken får pulsen op eller sved på panden, men sådan er det ikke nødvendigvis.

Der findes mange typer af yoga, både rolige og dynamiske, og der er noget for enhver smag. Ligegyldigt om du vil have ro til at gå i dybden med øvelserne, pulsen helt op at ringe eller svede helt igennem, er der en yogaform, der passer til dig.

Her får du et overblik over de mest almindelige grene af yoga.

De langsomme og rolige

Klassisk Hatha yoga. Her udfører man de oprindelige fysiske stillinger og åndedrætsøvelser i et roligt tempo med pauser mellem stillingerne. Fokus i Hatha yoga er på både styrke, smidighed, åndedrætsarbejde, dybdeafspænding og på at udføre de klassiske stillinger efter kroppens kunnen. 

LÆS MERE: Det får du ud af at dyrke yoga 

Yin yoga er en rolig yogaform, der fokuserer på en dybdegående udstrækning og afbalancering af kroppen. I Yin yoga holdes stillingerne i længere tid (fra tre til ti minutter).

Iyengar yoga.  Her lægges stor vægt på detaljen i de fysiske stillinger og på kroppens holdning og lige linjer. Et andet kendetegn ved denne yogastil er, at der ofte anvendes redskaber såsom blokke og bælter. I Iyengar yoga står man ofte længe i hver stilling for, via vejrtrækningen, at komme dybere ind i stillingen, derfor kan denne yogaform være ret fysisk krævende, selv om øvelserne udføres langsomt.

De hurtige og dynamiske

Vinyasa yoga er mere dynamisk end den klassiske Hatha yoga. Øvelserne udføres i et hurtigt tempo i et flow uden længere pauser imellem. Vinyasa har stort fokus på åndedrættets sammenhæng med og mellem bevægelserne. Under udførelsen af Vinyasa yoga dannes der meget varme i kroppen, og man udskiller derfor en del affaldsstoffer gennem sved.

Astanga yoga er, ligesom Vinyasa, en fysisk meget udfordrende yogaform og giver god træning for styrke, fleksibilitet og udholdenhed. Astanga yoga består af en serie stillinger, der udføres i et flow, det vil sige uden pause imellem. Efter en tid med »begynder-serien« bevæger man sig videre og træner næste serie og herfra videre igen. Man bruger vinyasa-princippet om, at åndedrættet skal koordineres med bevægelserne.

Yoga gør dig i bedre humør. Læs mere her 

Power yoga er en aflægger af Astanga yoga og er for de mennesker, der ønsker en kraftig workout. Power yoga i forskellige varianter og med diverse navne er ofte på programmet i fitness- og motionscentre.

Bikram yoga, også kaldet Choudhury yoga, foregår i kraftigt opvarmede rum, så der svedes meget. Saunaeffekten er udrensende og hjælper kroppen til at svede affaldsstoffer ud. Der udføres en længere serie af øvelser, de samme 26 hver gang, som varmer og strækker muskler og led.

Kilde: www.yogaudstyr.dk