Husker du at knibe?

Vi har hørt det før, men det er ikke altid, vi får det gjort. Men faktisk er der rigtig mange gode grunde til at lave sine knibeøvelser – hver dag.

Uanset hvor gammel, du er, om du har født børn, eller ej, bør du knibe hver dag. Du kan knibe, når du venter på bussen om morgenen. Når du venter på rødt lys, når du går tur med hunden. Eller om aftenen, når du børster tænder. Sværere behøver det ikke at være – bare du indfører nogle gode vaner i hverdagen, som gør det lettere at huske.

Hvorfor skal vi knibe?

At lave knibeøvelser er det samme som ”at træne” sine bækkenbundsmuskler. Og ligesom vi bør træne kroppens andre muskler, bør vi altså også træne musklerne i bækkenbundet.
Bækkenbundsmusklerne sørger for, at vi holder tæt ­– altså at vi undgår at tisse i bukserne eller prutte på upassende tidspunkter. Med alderen bliver bækkenbundsmusklerne slappe, og en slap bækkenbund kan give problemer med at holde på urin og luft og kan risikere nedsynkning af blære, livmoder og tarme.

Hvordan kniber man?

I underlivet er musklerne ganske små, så et knib er en meget lille bevægelse. Det er vigtigt, du ikke spænder i mavemuskler, bagdel eller lår, når du kniber. Et knib starter altid »bagfra«. Du skal mærke, at du lukker din endetarmsåbning, som om du ville holde på en prut. Når du kniber, lukker du for alle dine åbninger på samme tid. Du lukker altså også for skede og urinrør, selv om du mærker mest ved endetarmsåbningen. Akkurat som når du træner andre muskler i kroppen, skal du lave mange gentagelser, hvis du vil have effekt af din bækkenbundstræning.

Her finder du 7 nemme, men effektive øvelser for hele kroppen. Kan laves hjemme på stuegulvet!

En daglig øvelse:

* Begynd med 10-15 knib i træk.

* Herefter holdes en pause et halvt minut.

* Gentag knibeøvelsen 10-15 gange mere. 

* Prøv at holde hvert knib omkring 10 sekunder.

* Det skal helst blive til et sæt knib på hver 10-15 knib, gerne 1-3 gange dagligt.

 Læs mere: Flere gode grunde til at knibe

3 myter om dit underliv:

Myte 1: Det er helt normalt at lække lidt, når jeg griner, hoster, nyser og dyrker motion. Det sker også for min mor og mine veninder. Svar: Nej. Dette kaldes stressinkontinens og er tegn på, at det er en rigtig god idé at begynde at træne din bækkenbund.

Myte 2: Klip strålen, når du tisser – det er god træning! Svar: Nej. Det er alt andet end god træning, blæren får nemlig ikke lov til at lave sit arbejde med at tømme sig.

Myte 3: Kun gamle damer bliver inkontinente. Svar: Nej. Risikoen stiger ganske vist med alderen, men andre faktorer end alder spiller ind, f.eks. hvis du ofte har hård afføring og/eller har – været igennem en hård fødsel.

 

Pas på knoglerne, når du nærmer dig overgangsalderen. Læs hvordan her.