Få pulsen i vejret – og tab dig hurtigere

Hvis du virkelig vil forbrænde kalorier, så skal pulsen op og musklerne udfordres. Den mest effektive måde at gøre det på, er ved at kombinere motionsformer.

SÅDAN KAN DU OGSÅ FORBRÆNDE KALORIER

1. FIND CYKLEN FREM.Du behøver ikke tage i fitnesscenter for at cykle. Hvis du hellere vil ud og have noget frisk luft, så skal du faktisk kun træde i pedalerne i 10 minutter for at forbrænde 100 kalorier. Cykling styrker både dine benmuskler og dit hjerte.

LÆS MERE: Vil du læse om flere gode grunde til at tage en cykeltur, så klik her!

2. GÅ EN TUR.
Det bliver ikke nemmere eller billigere. På med skoene, gerne nogle behagelige, og så er det bare ud af døren i et godt tempo i 20 min., så har du forbrændt 100 kalorier. Du kan f.eks. gå til og fra arbejde, på indkøb eller bare fordi du har lyst. Lige meget hvad, så forbrænder det nogle ekstra kalorier.

3. SJIP LØS.
Det koster ikke en formue, og så er et sjippetov nemt at have med på farten. Start forsigtigt op med 2-3 minutter ad gangen, og tag nogle ordentlige træningssko på, så du undgår skader. Det er godt for både lunger og hjerte, samtidig med at du får trænet dine ben og overkrop. Regn med 15-20 minutter i alt, så har du forbrændt 100 kalorier.

4. LØB FOR LIVET.
Løb sætter virkelig gang i forbrændingen. På bare 10 minutter kan du forbrænde op mod 100 kalorier. Og så kan man jo gange op, hvad det giver, hvis man løber længere.

LÆS MERE: Vil du gerne i gang med at løbe, så får du fem gode begynder-tips lige her!

5. TAG TRAPPERNE.
Hver gang du kan komme til det, så drop elevatoren. Trapper toner bagdelen og lægmusklerne samtidig med, at du forbrænder kalorier. Prøv at nå op på 15-20 min. i løbet af en dag, så har du forbrændt 100 kalorier.

6. GØR GERNE RENT.
Slå to fluer med et smæk ved at sætte lidt tempo på rengøringen. Ingen pauser og godt med fart på, så er det for det første hurtigere overstået, for det andet har du på 20 minutter forbrændt 100 kalorier.

Mad sætter forbrændingen i vejret

Det lyder måske selvmodsigende, men jo mad kan også sætte forbrændingen i vejret.

LÆS MERE: Her får du ti tips, så du kan få sat din forbrænding i vejret.

Faktisk er det veldokumenteret, at protein øger forbrændingen mere end kulhydrat og fedt. Derfor taber du dig mere, når du erstatter fedt med protein i stedet for med kulhydrat. Protein findes bl.a. i kød, fisk, fjerkræ, mælkeprodukter, æg og bælgfrugter.

Derudover er chili og sennep nok de to bedste bud på ingredienser i maden, der kan øge forbrændingen. Chili og sennep skal spises regelmæssigt, så forbrændingen ofte stimuleres, og forbrændingen stiger kun lidt, så der går lang tid, før det kan ses på vægten.