Derfor skal man intervaltræne

10 tips til en flad mave

Elsker du at løbe, har du måske læst, at det er godt at intervaltræne. Men hvorfor egentlig? Få svaret her

Når vi endelig har fået taget os sammen til at komme i træningscenteret, i svømmehallen, op på cyklen, ud at løbe eller bare ud at gå en tur, så vil de fleste af os sikkert gerne have så meget som muligt ud af den tid, vi er aktive i.

Og det er faktisk muligt at optimere sin træning med et ret simpelt værktøj - nemlig intervaltræning.

Hvad er mest effektivt - løb ude eller løb på løbebånd? Få svaret her!

Hvad er intervaltræning?

Det er træning i opdelte perioder, hvor du skifter fra et tempo til et andet. I praksis foregår det ved, at du træner hårdt i nogle sekunder eller minutter, f.eks. løber stærkt, og derefter holder en aktiv pause, f.eks. går i et roligt tempo. Denne sekvens gentages få eller mange gange i træk, forklarer Marina Aagaard, der er master i fitness og træning og ekstern lektor på Aarhus Universitet.

Intervaltræning er ikke kun for løbere

Mange forbinder intervaltræning med løb, men intervaltræning er velegnet til alle motionsformer, hvor man let kan presse sig selv. Det kan eksempelvis være roning, løb, cykling, svømning og så naturligvis løb.

Boost din forbrænding og tab dig op til 5 kilo på 2 uger

Og intervaltræningen er som sagt med til at optimere din træning, så du får mere ud af den, forklarer Marina Aagaard.

- Når du intervaltræner, øges iltoptagelse og forbrænding, og det betyder, at du får mere ud af din træning på kortere tid, end når du træner i et jævnt tempo. Du får styrket hjerte, lunger og kredsløb og forbedret dit stofskifte. Du forbrænder også flere kalorier, end når du træner ved jævn hastighed. Det er en fordel, både når du vil holde vægten og tabe dig, siger hun.

Vil du gerne have en fladere mave? Under artiklen giver vi dig 10 tips til en flad mave

Sådan kommer du i gang med intervaltræning

Udfordringen kan så være, hvordan man får intervaltræning til at blive en del af ens normale træning. Men heldigvis er det slet ikke så kompliceret forklarer Marina Aagaard.

- Intervaltræning er lige til at gå til og kræver ingen optræning, hvis du er vant til at bevæge dig. Du kan, når du går eller cykler, begynde at presse dig selv mere i korte perioder og derefter tage en lille aktiv pause, inden du gør det igen. Du kan for eksempel powerwalke (gå hurtigt) hen til en lygtepæl, og gå roligt hen til den næste, mens du får pusten igen. Du kan også vælge at tage tid: Jogge i et minut og gå i et minut, f.eks. 5-10 gange i træk, forklarer hun.