5 gode grunde til at cykle

Frister sofaen mere end de anbefalede 30 minutters daglige motion? Eller er tanken om at løbe en tur helt uoverskuelig? Så skulle du i stedet overveje at finde cyklen frem. For cykling er en super måde at trimme kroppen på, styrke helbredet og smide de overflødige kilo. Du får her 5 effektive skub til at komme op på jernhesten og ud i foråret!

1. Det er cykling godt for

• Energiniveauet• Konditionen
• Det personlige overskud
• Humøret
• Selvtilliden
• Sexlivet

2. Så sund bliver du

• Cykling er suveræn motion for hele kroppen.
Det er effektivt mod kræft og gammelmands-sukkersyge, styrker de store muskelgrupper, hjertet og kredsløbet og sætter forbrændingen i vejret. Desuden forbedrer det konditionen, så dit åndedræt bliver mere roligt, fordi evnen til at optage ilt i kroppen bliver bedre.

• Cykling er mere skånsomt end løb og gang. Har du problemer med knæene eller overvægt, er cykling en god form for motion, da det ikke belaster dine muskler og led så meget.

• Godt for dit mentale helbred, da en cykeltur får dig til at slappe af og genopbygger din mentale ligevægt.

• En effektiv måde at tabe de overflødige kilo på og holde vægten. Ved blot ti minutters cykling i moderat tempo, forbrænder du cirka 100 kcal.

• Giver masser af frisk luft, der både klarer hjernen og booster energien. Og husk at du sagtens kan cykle i al slags vejr - bare du har de rigtige klæ´r.

3. Du bliver slank

Hvis du ønsker at tabe dig, er det afgørende med en god kalorieforbrænding, og her spiller motion en vigtig rolle. Når du cykler, sætter du de fleste af kroppens muskler på arbejde, og jo højere intensitet du cykler med, jo mere fyrer du op under forbrændingen.Er du overvægtig, kan det være meget vanskeligt at komme i gang med løbetræning, og her er cyklen et super alternativ, da cykling ikke er nær så belastende for dine knæ, ankler og hofter. Men som ved al anden træning skal din krop vænne sig til træningen, og har du ikke motioneret i mange år, er det vigtigt at komme godt fra start med cykeltræningen. I begyndelsen er det ikke afgørende, hvor hurtigt du cykler. Det vigtigste er, at du kommer af sted, får sved på panden og pulsen i vejret.

4. Det er hverdagsmotion - let, ligetil og billigt

Det kan være svært at få tid til at motionere, men ved at lade bilen stå og i stedet tage cyklen på arbejde, kan du få træningen ind i en travl hverdag, få masser af frisk luft og energi. I en norsk undersøgelse fra 2010 så man på de sundhedsmæssige effekter af at cykle til og fra arbejde. Man fulgte forsøgspersonerne gennem et år og målte deres body mass index (BMI), iltoptagelse, total kolesterol og HDL-kolesterol - det såkaldte »gode« kolesterol, der kan hæves ved motion og kostændringer. Det viste sig, at forsøgspersonernes kondital steg med 15,8%, og det gode kolesteroltal steg med 15,3%.

5. Det kan også betale sig

Hvis du har mere end 12 kilometer til arbejde kan du få kørselsfradrag - også når du cykler. Cykler du desuden i arbejdstiden, kan din arbejdsgiver give dig 50 øre pr. kilometer i skattefri befordringsgodtgørelse. Så (endnu) en rigtig god grund til at hoppe op på cyklen.


*Inspiration til de bedste cykelruter*

Hvis du ikke ved, hvor cykelturen skal gå hen, kan du flere steder på nettet hente inspiration til cykelruter og smutture. På den nye site Cycle Copenhagen, der fungerer ligesom Krak.dk finder du masser af ruter udformet til cyklister, og på trafikken.dk (under cyklister) kan du desuden downloade nationale cykelruter på til en træningstur eller til den hyggelige familietur.
Hent også inspiration på f.eks. danskecyklistforbund.dk, kløverstier.dk og cyclecopenhagen.dk

Så meget forbrænder du…

For at forbrænde 100 kalorier, skal du kun træde i pedalerne i moderat tempo i cirka 10 minutter. Til sammenligning skal du:

  • Gå i rask tempo i 20 minutter
  • Løbe i 10 minutter
  • Sjippe i 10 minutter
  • Dyrke yoga i 20 minutter
  • Danse i 20 minutter
  • Gøre rent i 20 minutter
  • Lave havearbejde i 30 minutter
  • Dyrke sex i 15 minutter