3 nemme øvelser

Vi får ofte ikke bevæget os nok i en travl hverdag med meget stillesiddende kontorarbejde. Vi orker ikke, for det kræver for meget, og vi har ikke det rette udstyr. Men du behøver hverken at have smart tøj, dyre redskaber eller bruge tid på at køre til træning. Her får du 3 nemme øvelser, som du kan lave overalt – og endda med redskaber du i forvejen har til rådighed.

Enkle øvelser

Det behøver ikke være svært at bevæge sig, du kan sagtens lave nemme øvelser. Mange tror, at det skal være kompliceret, for at man får udbytte, men enkle øvelser er ofte bedre, for så undgår du forkerte bevægelser, der kan skade kroppen. De øvelser, vi her viser dig, kan du lave overalt uden at behøve at skifte tøj, hvis du ellers har tøj på, der er til at bevæge sig i. Vi har valgt øvelser, som ikke kræver, at du anskaffer dig redskaber – et håndklæde, to vandflasker og en stol er nemme redskaber, som de fleste har i forvejen. Lav øvelserne på jobbet, derhjemme foran tv, når du er på stranden eller i skoven... Øvelserne kan stort set laves overalt og er nemme at gå til.

Det skal du bruge:

1. Et håndklæde. Find et håndklæde af ca. 1 meters længde. Når du holder håndklædet med begge hænder, skal du holde det, så det strækkes. Du kan gøre øvelserne med håndklædet sværere ved at strække håndklædet mellem hænderne, som ville du rive det midtover. Mærk selv hvad der fungerer bedst for dig.

2. To vandflasker á en halv liter hver. Fyld dem med vand. Du kan også vælge at fylde dem med sand, hvis du er på stranden, for at gøre øvelserne mere krævende ved at øge flaskernes vægt. 

3. En stol, en havebænk eller et havebord. Det er ikke så afgørende, hvad du vælger – det vigtigste er, at det er stabilt og af en vis vægt, så det ikke vælter, når du har brug for støtte. Du kan derfor også bruge et ryglæn på en sofa eller en stor blomsterkasse. 

Øvelse 1.

Øvelse 2.

Øvelse 3.

3 øvelser, der kan mindske stress

I løbet af de sidste 50 år har vores livsstil ændret sig, så langt færre mennesker har fysisk krævende arbejde og derfor ikke får kondition og muskelstyrke gennem deres arbejde. Flere og flere arbejder foran en computerskærm og bevæger sig generelt alt for lidt i hverdagen. Mange af os sidder stille i mange timer ad gangen på arbejdet, og når vi kommer trætte hjem fra job, tilbringer vi resten af dagen i sofaen foran tv med vores computer, iPad eller mobil. Det er ikke sundt for kroppen. Ifølge fysioterapeut og osteopat Hanna Tómasdóttir kan det give os belastningsskader.

- Jeg ser mange kvinder med bækken og lændegener, fordi de sidder for meget i løbet af en dag. Mange har også rygproblemer, fordi vi er for statiske i vores hverdag, så ryggen bliver stiv, når vi ikke bevæger den ud i yderstillinger. Vores rygsøjle er skabt til, at vi bevæger os. Jeg behandler også mange musseskader og myoser i nakke og skuldre. Ensidig brug af kroppen giver en dårlig blodcirkulation og muskelspændinger, siger Hanna Tómasdóttir. At sidde meget stille kan have flere alvorlige konsekvenser. Internationale undersøgelser viser, at de mange timer, vi sidder stille, er årsag til hvert tiende tilfælde af for tidlig død, og at det er lige så farligt at sidde stille, som det er at ryge. En stor del af den danske befolkning sidder stille i mere end 8,5 timer om dagen. Undersøgelser viser, at det øger risikoen for overvægt, bugfedme og type 2-diabetes. Vi kan også får hjerte-kar-sygdomme af at sidde for meget stille, ligesom risikoen for at dø af en hjerte-kar-sygdom er forøget.