Træn din balance

Dame laver øvelse for sin balance

Mange af os husker at træne vores kondition og muskler, men glemmer ofte at træne vores balance. Balancen er altafgørende for, at vi kan bevæge os rundt og det er derfor en rigtig god idé at træne den. Læs med her og få 6 gode øvelser.

Udfordrer din balance i hverdagen 

Vores balance bliver dårligere med alderen, ved sygdom og mangel på motion - og det øger risikoen for at falde. Balancen er et samspil mellem hjerne og krop, hvor hjernen får input fra øjne og øregange, men også fra ankler, knæ, rygsøjle og nakke. Det er derfor vigtigt, at du udover styrke, også træner din balance. Du kan træne balance hjemme ved at gøre dine daglige gøremål mere udfordrende.
 
Prøv at stå op, når du tager tøj og sko på – i stedet for at sidde som mange gør. Start med at stå, når du tager tøj på overkroppen. Fortsæt med bukser og sko, hvis du føler dig sikker. Du kan også udfordre dig selv, når du skal stille kopper og tallerkener på plads. Stil dig, så du skal række lidt længere ud til siden for at nå op i skabet. Eller prøv at stå på ét ben, når du vasker op, skræller kartofler eller taler i mobilen. Når du går tur, så gå på ujævnt terræn som en skovbund eller græsplæne frem for på stier eller fortov.
 
Men sørg for at udfordre dig selv uden risiko for din sikkerhed. Føler du dig muskelsvag og svimmel, så kontakt din læge. Der kan være medicinske grunde til balanceproblemer og faldtendens. (ISJ)
 
Kilder: Gigtforeningen og videnskab.dk
 
 

Godt for balancen

Øvelser på stuegulvet  

  • Gå op og ned på tæer.
  • Løfte skiftevis højre og venstre ben, evt. mens modsatte arm løftes.
  • Stå på et ben og svinge det andet ben frem og tilbage.
  • Gå på en fiktiv line – forlæns og sidelæns.
  • Stå med krydsede arme og drej hovedet fra side til side.
  • Træn på en balancepude. Find øvelser på gigtforeningen.dk.

Du kan også træne balancen ved at:

  • Feje
  • Støvsuge
  • Tørre støv af
  • Hænge vasketøj op (ISJ)

Læs også: Sådan får du en stærk kropsholdning