Hvilken form for træning passer til dig?

To kvinder til træning

Vil du gerne i gang med at træne, men har svært ved at vælge en træningsform? Så gå efter den form for træning, som du føler er mest motiverende. For hvis du kan lide det, du gør, vil du øge din chance for at blive ved med at træne.

For at undgå at din træning bliver en sur pligt, så gå efter den træningsform, du synes er sjov. Som med så meget andet her i livet, så vokser vores motivation, hvis vi rent faktisk laver noget, vi godt kan lide! Så uanset om du er til dans eller løb, styrketræning eller yoga, så vælg den form for træning, du finder mest motiverende.
 
 

Træning der motiverer

For hvis du kan lide det, du træner, vil motivationen være større, og du vil opleve, at det bliver nemmere at prioritere din træning - også på de dage, hvor du føler dig presset på tid, og hvor du egentlig måske hellere vil bruge tiden på noget andet. 
 
Motivation er altafgørende. For hvis du ikke fortsætter med at træne regelmæssigt, så udebliver resultaterne. Og det er vel netop resultater, der kan ses og mærkes på kroppen, der er grunden til, at vi træner?
 
 

Hvad skal du vælge?

Men hvilken træningsform bør du så vælge? Ja, det kommer an på, hvad du ønsker, og hvad dit mål er med træningen. Hvis du ønsker at forbedre din kondition, og måske også tabe et par kilo, kan du med fordel kombinere flere træningsformer. Dyrk en form for højintensiv træning - såsom løb, cykling eller dans - med en form for styrketræning.

3 gode træningsformer

 * Yoga er et oplagt valg, hvis du ønsker en smidig, balanceret og stærk krop. Yoga er en holistisk træningsform, så det er et oplagt valg, hvis du også træner for at blive afstresset og komme "ned i gear" mentalt. 
 
 
* Styrketræning er et godt valg, hvis du har behov for at opbygge din muskelmasse og forme din krop. Styrketræning kan effektivt medvirke til at reducere gener fra ryg, nakke samt kroppens øvrige led. Der findes mange former for styrketræning, f.eks. styrketræning i maskiner eller med løse vægte, styrketræning med kettlebells, og funktionel styrketræning i form af crossfit. 
 
* Pilates er også en god form for træning, hvis du gerne vil træne dine kernemuskler. Flere fitnesscentre har Pilates på skemaet.
 
Der findes altså ikke kun én form for træning. Og husk også, at du langt de fleste steder kan få en gratis prøvetime, inden du beslutter dig for, hvad du gerne vil.