Derfor er det vigtigt at varme op inden træning

Skal man virkelig bruge tid på at varme op, inden man går i gang med dagens træning? Det giver SØNDAGs sundhedsekspert dig et svar på

Når du skal ud og løbe, ned i fitnesscenteret for at træne eller noget helt tredje, så er det vigtigt at du ikke bare går lige på og hårdt.

For det er vigtigt at kroppen bliver varmet op inden træningen går i gang, lyder det fra SØNDAGs sundhedsekspert fysioterapeuten Hanna Tómasdóttir.

Træn på et bestemt tidspunkt og få mest ud af din træning

- Jeg mener helt bestemt, at opvarmning er en vigtig del af træningspasset. Flere undersøgelser tyder på, at opvarmning kan være medvirkende til at reducere skadesrisikoen for sportsudøvere, siger hun og forklarer at opvarmningen kan bestå af flere forskellige ting.

Under artiklen får du 7 effektive styrkeøvelser

- Du kan varme op ved at løbe, hoppe, cykle, ro på en romaskine eller bruge en crosstræner. Det vigtigste er, at du udfører dynamisk muskelarbejde ved at involvere de store muskelgrupper på lår og balder. Du bør altid starte din opvarmning i et roligt tempo og undgå at lægge for krævende øvelser ind som opvarmning. Opvarmningen skal netop gøre dig klar til de efterfølgende aktiviteter og ikke forårsage muskeltræthed eller være for udfordrende og hård koordinations- eller styrkemæssigt, siger hun og anbefaler, at man varmer op i mellem 15 og 20 minutter.

Derfor skal du spise nødder efter træning

3 gode grunde til at varme op inden træning

1: Kropstemperaturen stiger, hvilket blandt andet betyder, at muskulaturen bliver mere elastisk og derfor burde risikoen for strækskader i muskler og sener blive reduceret.

2: Blodkarrene udvider sig, hvilket betyder, at de arbejdende muskler får øget blodforsyning og dermed øget tilførsel af ilt og næringsstoffer, så de bedre kan udføre deres arbejde.

3: Leddene bliver smurt bedre, da der bliver produceret øget mængde af ledvæske, når du varmer op. Dette betyder også, at dine leds bevægelighed bliver optimeret.

7 effektive styrkeøvelser