6 gode øvelser til en nybegynder i fitnesscentret

Hvis det er første gang nogensinde, du skal afprøve maskinerne i et fitnesscenter, kan det virke overvældende og måske skræmmende. Også hvis det er mange år siden, du har været der sidst. Og du er bestemt ikke alene, så her får du hjælp til at komme godt i gang.

Opvarmning på crosstrainer

Varm hele kroppen op på crostrainermaskinen, der er mere skånsom opvarmning end f.eks. løbebåndet. Varm op i 8-10 minutter.

1. Lår- og baldemuskler

På en benpresmaskine træner du de store muskler på balderne og for og bag på lårene. 

2. Bryst og overarme

Brystmuskerne og musklerne på overarmene bliver trænet i bryst-presmaskinen.  

3. Musklerne i hele ryggen

På romaskinen bliver musklerne i især den øverste del af ryggen, men også i lænd, nakke, skuldre og overarme udfordret. 

4. Maveøvelser

På de maskiner, hvor du skal bøje dig fremover og holde igen på tilbagevejen, styrker du dine mavemuskler. 

5. Balancetræning

Evnen til at holde balancen er meget individuel, så måske skal du udfordre dig selv ved at vende balancebolden om, så du står på den flade del. Øvelsen her træner også dine lægmuskler.

6. rygsøjlen

Når du ligger på en rygbøjningsmaskine, styrker du de rygmuskler, der ligger på begge sider af rygsøjlen og også mavemusklerne.