4 gode grunde til at kaste dig ud i dans

dans

Dans er mere populært end nogensinde. Vi danser cha-cha-cha, quickstep, hiphop, jazz og tango for blot at nævne nogle af de utallige danseformer og stilarter, der findes. Her får du 4 gode grunde, hvorfor du SKAL begynde at danse.

Dans giver dig øget kropsbevidsthed

Når man lytter til dansemusik, koncentrerer sig om trinene, bruger man sine sanser og er således både fysisk og psykisk nærværende. Dans kan således også øge vores kropsbevidsthed, når vi er fuldt ud nærværende i forhold til kroppens bevægelser og kan mærke bevægelserne i dansen med hele kroppen. En undersøgelse fra Stanford University i Californien viser, at det at danse eller bevæge os sammen med andre, får os til at føle, at vi er en del af en større sammenhæng. Og man antager, at det kan skyldes hjernens spejlneuroner, da de blandt andet hænger sammen med vores evne til at vise empati og føle samhørighed med andre mennesker.

Dans: Har du prøvet Ballroom Fitness? 

Kondition og balance

Der er mange fysiske og psykiske fordele ved at danse. Man får eksempelvis stærkere muskler, træner sin kropsholdning, kan blive mere smidig og få forbedret sin kondition. Ifølge Susanne Ravn afhænger den forbedrede kondition dog af, hvilken form for dans man dyrker. 
– Nogle former for dans handler mere om koordination, og her får man ikke så meget sved på panden, mens andre former for dans, som for eksempel sydafrikansk zuludans gør, at man bruger hele kroppen og dermed styrker sin kondition, siger danseforskeren. 
 

Vi bliver glade

At dans også er godt for vores psykiske sundhed og følelsesmæssige velvære er videnskabeligt bevist. Anne G. Korsgaard er praktiserende speciallæge i neurologi og har i mange år interesseret sig for musiks indflydelse på hjernen. Hun peger på forskning, der viser, at musik og dans er med til at øge produktionen af en masse gode signalstoffer i hjernen. 

– Ved hjælp af hjernescanninger har man kunnet konstatere, at der sker en kraftig stimulation af signalstoffet dopamin, som er vores belønningsstof og dermed har stor betydning for vores velvære. Musik får os også til at udskille endorfiner, som er kroppens eget morfin, der virker smertedæmpende og derfor også er godt for humøret, siger Anne G. Korsgaard. 

Medicin for hjernen

Hjernen har godt af musik og dans. Når vi udfordrer os selv med nye dansetrin, danner vi nye hjerneceller og skaber nye forbindelser mellem allerede eksisterende hjerneceller. Ifølge Anne G. Korsgaard viser hjernescanninger, at vores hjerner er plastiske og kan udvikle sig, og at vi derfor kan vække slumrende dele af hjernen til live selv op i høj alder. Når vi laver dansebevægelser, træner vi vores årvågenhed og reaktionsevne, og det er med til at styrke vores arbejdshukommelse, så vi ikke blot husker bedre, men også bliver bedre i stand til at forholde os til og løse nye og ukendte problemer samt improvisere i nuet.  

Kom og dans med os

SØNDAG inviterer dig til at komme og danse Ballroom Fitness sammen med Thomas Evers Poulsen, Anne-Mette Rasmussen og Elisabeth Dalsgaard den 17. september i Kolding. Ballroom Fitness er en helt forrygende måde at få god motion, masser af grin og skøn musik. Du kan læse meget mere om eventet her.