Spis dig sund - 12 af sommerens sundeste råvarer

sundhed

Sommeren er fyldt med lækre, sunde råvarer, som smager allerbedst lige nu, men hvis man nu skulle vælge – hvilke er så de mest potente og næringsrige? Cand. scient. i klinisk ernæring Maria Felding, der arbejder som klinisk diætist, har udvalgt 12 af sommerens sundeste. Så det er bare med at nyde smagen af sommer.

1)     Tomater er den råvarer, der indeholder mest af farvestoffet lycopen, der virker som en antioxidant og som er med til at beskytte huden mod solens uv-stråling.

2)     Kartofler er og bliver mad, der mætter for få kalorier, men kolde bliver de kogte endnu sundere. Og de søde af slagsen er meget fiberrige og proppet med A-vitamin.

3)     Grønkål er en sand verdensmester i antioxidanter: der er masser af C-vitamin, betacaroten og E-vitamin i de grønne blade.

4)     Asparges er en kalorielet delikatesse , og de grønne er fyldt med antioxidanten anthocyanin, der som andre antioxidanter styrker vores forsvar mod sygdomme.

5)     Broccolispirer kan du selv dyrke i køkkenet året rundt, og spiser du den sammen sommersæsonens broccoli bliver begge dele endnu sundere, fordi de hver især hjælper næringsstofferne med arbejdet.

6)     Hvidløg er en af de planter, der er allermest potent i forhold til at forebygge kræft. Formentlig pga. stoffet alliin.

Sådan bruger du hvidløg

7)     Jordbær er sundest og bedst, når du spiser dem direkte fra busken, fordi alle C-vitaminerne stadig er i den røde lækkerbisken.

8)     Hindbær er fyldt med folat og kostfibre.

9)     Ribs indeholder masser af fibre, C-vitamin og kalium.

10)  Æbler er og bliver indbegrebet af sundhed, og forskere mener, at så lidt om et kvart om dagen kan være med til at forebygge slagtilfælde.

11)  Honningbær er bær, som vi ikke kender så godt endnu, men det kommer vi til, for det slår blåbær, når det gælder antioxidanter.

12)  Krydderurter er uundværlige smagsgivere, der hver især har masser af gode næringsstoffer. 

Derfor er det en god idé at spise grøntsager