Knæsmerter kan skyldes dine fødder

Har du fået ondt i knæet af fx løb eller lange gåture, kan det være din fodstilling, den er gal med

Er du en af de mange, der har forsøgt at træne op til et længere løb, men har måttet opgive at nå målet pga. smerter foran på knæet? Eller har du med årene fået mere og mere ondt på indersiden af knæet, så det nu næsten er for smertefuldt at gå lange ture eller tage trappen?

Mange mennesker døjer med knæproblemer og aner ikke, at det faktisk er deres fødder, som er skyld i smerterne. Men den gode nyhed er, at det oftest kan trænes væk. Det siger kiropraktor Claus Greiffenberg, der er ekspert på området og ejer af klinikken TeamGreiffenberg.

LÆS MERE: Løb: Top-5 tips for begyndere

Smerterne skyldes overbelastning
Hvis du har et stillesiddende job og aldrig belaster din krop ved fx løb, kan du have en skæv fodstilling hele livet uden at opdage det. Smerterne kommer først, når du lægger øget pres på kroppen. Claus Greiffenberg forklarer, at der kan opstå forskellige former for knæsmerter i forbindelse med belastningsskader, hvis du ikke afvikler dine trin rigtigt med foden, når du går eller løber.

- Knæproblemer foran på knæet, der kan skyldes din måde at gå på, er bl.a. kendt under navnene springerknæ eller Slatter-knæ, men smerten kan også sidde på indersiden af knæet og stadig skyldes din fodstilling, siger han.

Platfod ligger til grund
Det er ofte, fordi folk klasker foden i underlaget og ikke afvikler deres trin ordentligt, når de går, at de får ondt. Det kan eksempelvis skyldes en form for platfod, siger kiropraktoren. Ved platfod er buen i svangen mere eller mindre udslettet, dvs. at næsten hele foden rører underlaget, når du står på den.

- Hvis man ser på en person, der er neutral i sit fodled, så går han lige med foden og sætter hælen i og ruller over hele foden, når han tager et skridt. Det vil sige, han afvikler sine skridt. En person, der har en grad af platfod vil ofte sætte hælen hårdt i og så nærmest klaske resten af foden i underlaget, siger Claus Greiffenberg og forklarer videre: Andre igen ruller fra ydersiden til indersiden af foden, når de går. Her sker der et indfald, og smerterne vil oftest sætte sig på indersiden af benet, siger han.

Få fødderne rettet op
Hjælpen til at komme problemet til livs kommer i form af indlæg og fodtøj samt behandlinger.

- Løsningen er funktionelle indlæg i skoen eller funktionelt fodtøj, der giver støtte og træner foden og hjælper den til at lave den rullende bevægelse. Derudover vil mange have problemer med, at svangsenen og akillessenen er for korte, eller at nogle af fodknoglerne sidder i en forkert stilling og skal rettes op, siger Claus Greiffenberg og tilføjer, at i langt de fleste tilfælde, kan tilstanden rettes helt eller delvist op.

Enkelte slemme tilfælde
Der er dog undtagelser, hvor der er gået for lang tid uden behandling.

-Hvis foden er skredet helt ud, eller der er kommet slemme tilfælde af knyster, vil man blot sørge for at tilstanden ikke forværres og benytte vridestabile indlæg, der holder foden på plads, siger kiropraktoren.

LÆS MERE: 6 gode råd til at undgå muskel- og ledsmerter