Hvad afgør dit valg af mad?

Mad

Er det dine tarmbakterier, som er afgørende for dit valg af mad? Nogle mennesker får tilsyneladende en meget større tilfredsstillelse ved at spise gulerødder end andre, som i stedet griber efter kage og chokolade, når muligheden byder sig. Men hvorfor har vi det så forskelligt?

Forsøg på mus viser, at det er muligt at bestemme musenes vægt og præferencer for mad ved at give dem forskellige tarmbakterier. Giver man dem afføring fra tykke mennesker, vil de blive tykke, og giver man dem afføring fra slanke mennesker, vil de blive slanke – selvom de har adgang til den samme kost. Hvis de resultater kan overføres direkte til mennesker, vil det for mange nok være en god forklaring på, hvorfor de bare IKKE kan lade kagen stå, selvom kiloene klistrer til sidebenene.

- Vi kan se, at det er muligt at ændre musenes vægt alene ved at ændre sammensætningen af tarmbakterierne, fortæller professor Oluf Borbye Pedersen, der er en af de forskere, som internationalt set ved allermest om tarmbakterier og deres samspil med kroppens biologi.

Forsøgene viser også, at hvis man sætter de tykke og de slanke mus sammen, så de kan spise hinandens afføring (som mus helt naturligt gør, red.), så vil de tykke mus tabe sig igen. Det tyder altså på, at tarmbakterierne har en stor indflydelse på vores vægt. Det betyder dog ikke, at du kan undskylde dig med en uheldig sammensætning af tarmbakterier, næste gang du står foran buffeten.

- Efter treårsalderen er det dit valg af livsstil, som er det mest afgørende for tarmens mikrobiota. Hvis du lægger din kost radikalt om, vil det ikke tage mere end 48 timer, før man kan måle, at det har haft en betydelig effekt på mængden og arterne af bakterier i tarmen. Dit valg af mad kan både have en positiv effekt og en negativ effekt, siger Oluf Borbye Pedersen.

Fed mad får dig til at spise endnu mere

Mad, der GAVNER bakteriesammensætningen

Grøntsager i alle former: som råkost, kogte eller fermenterede er noget af det allerbedste, du kan tilbyde bakterierne i din tarm. Også bær: blåbær, solbær, ribs, hindbær, jordbær - friske, frosne eller tørrede – er de gode bakteriers livret.  Og husk at drikke masser af vand i løbet af dagen – gerne et par liter. Motion holder peristaltiken (tarmens bevægelser, red.) i topform og påvirker dine tarmbakterier i en gavnlig retning. Faktisk er det gavnligt at have afføring flere gange hver dag, så der hele tiden er en stor udskiftning af tarmbakterier.

Mad, der BELASTER bakteriesammensætningen

For meget fedt fra animalsk mad, sukker, en del tilsætningsstoffer og ikke mindst rødt kød øger væksten af de bakterier, der ikke gavner din sundhed. Blandt andet har man fundet ud af, at de bakterier, der hjælper med at nedbryde rødt kød, udskiller et stof, der øger risikoen for åreforkalkning lige så meget som det dårlige kolesterol. Et stort forbrug af stærk alkohol og rygning er også med til at ændre bakteriesammensætningen i en uheldig retning.

Mad der beskytter mod kræft