5 myter om kost

kost, myter

Er øko-æg sundere? Er alle is kaloriebomber? Og har hjernen virkelig brug for sukker? SØNDAGs diætist Anne W. Ravn guider dig 5 myter i junglen af råd omkring, den kost vi spiser.

Er CHAMPIGNONER kræftfremkaldende?

Champignoner er på den ene side en god grøntsag med masser af kostfibre og vitaminer og mineraler, på den anden side har champignoner et naturligt indhold af såkaldte phenylhydraziner, som i flere dyreforsøg har vist tendens til måske at være kræftfremkaldende. Phenylhydraziner nedbrydes dog delvist ved opvarmning som stegning og også ved konservering. Jeg råder derfor ofte til primært at spise champignoner i varmebehandlede retter – og kun at spise rå champignoner i begrænsede mængder. Du kan finde vildtvoksende champignoner på marker. Denne type champignoner ophober tungmetallet cadmium, som er mistænkt for at kunne give nyreskader. Du kan ikke fjerne cadmium ved stegning eller kogning, så spis kun disse såkaldte agerchampignoner et par gange om året.

Alle IS er kaloriebomber

Limonadeis er det bedste valg rent kaloriemæssigt. Nogle is indeholder flere kalorier end et helt middagsmåltid. Tjek kalorieindholdet pr. is – og evt. også fedtindholdet. De fleste limonadeis fås med et kalorieindhold på mellem 150 og 300 kJ, mens mange andre is ligger over 500 kJ pr. stk. Frys evt. light-saftevand, hvis du vil spise ad libitum uden at få kalorier. En halv, moden banan kan også fryses med en pind i og evt. dyppes i lidt chokolade – men måske er det ikke det samme som udflugten til kiosken.

6 myter om fuldkorn

Har hjernen brug for SUKKER?

Betegnelsen »sukkerarter« dækker ikke kun over tilsat sukker, men totalsukker, dvs. summen af det naturligt forekommende sukker (fra frugt, grønt og mælkeprodukter) og det tilsatte sukker (hvidt/ brunt sukker, honning m.m.). Det er typisk det tilsatte sukker, vi bør spare på, for selv om alle sukkerarter indeholder samme kaloriemængde, følger sukkerarterne i grøntsager, frugt m.m. også mange vigtige næringsstoffer foruden vand og kostfibre. Hjernen bruger omkring 80 g »sukker « om dagen, men vi behøver ikke spise »rent« sukker, for at hjernen får sit brændstof, for i vores tarme spaltes almindelig mad til sukker og sendes via blodet til hjernen. Derfor er det vigtigt, vi ikke springer måltider over, hvis hjernen skal fungere optimalt. Spis gerne fuldkornsbrød og grøntsager til hvert måltid. Det sikrer et stabilt blodsukker i lang tid. Og veloplagthed i længst mulig tid. Forfalder du til at stille sulten med chokolade, søde kiks eller en caffe latte, bliver blodsukkeret hurtigt højt, men falder meget hurtigt igen, og vi bliver sløve og uoplagte.

Er ØKO-ÆG sundere?

Æggets sammensætning og sundhed afhænger i høj grad af det foder, hønen får. Så derfor kan alle slags æg i princippet være ernæringsmæssigt lige sunde. Æg indeholder alle de stoffer, der er nødvendige for, at en kylling kan udvikles. Derfor har det en meget alsidig sammensætning. De energigivende næringsstoffer i æg er primært protein og fedt, mens kulhydratindholdet er meget lavt, ca. 0,8 g for et gennemsnits æg. Æg indeholder alle livsvigtige næringsstoffer med undtagelse af C-vitamin. De fleste vitaminer og mineraler findes i blommen, mens indholdet af natrium og kalium er markant større i hviden end i blommen. Hviden er rig på protein og har dermed høj næringsværdi. Forskellen på æg ligger i de forhold, hønsene lever under, bl.a. antallet af kvadratmeter, de kan færdes på. Æg fra fritgående høns har mest plads, fri adgang til foder osv. Økologiske æg kommer fra høns, der hele året har adgang til det fri. Indendørs er der maks. fem høns pr. kvadratmeter. Foderet skal være økologisk dyrket.

3 myter om antioxidanter

Er der flere kalorier i TØRRET FRUGT?

Der er en god grund til, at tørret frugt og nødder ikke tæller med som en del af de 600 g daglig frugt og grønt. Det skyldes, at energi- og sukkerindholdet er for højt. Tørret frugt og nødder skal i stedet ses som et godt og sundere alternativ til slik og andre søde sager. Tørret frugt har et energi- og sukkerindhold, som typisk er fem-seks gange højere end i frisk frugt, da energiindholdet bliver mere koncentreret i den tørrede variant. Nødder indeholder det sunde fedt og har en beskyttende effekt på udviklingen af især hjerte-kar-sygdomme, men skal stadig spises med måde på grund af det høje fedtindhold. En ½ dl (ca. 30 g) nødder om dagen er nok – vel at mærke nødder, der ikke er saltede eller olierede.