5 gode råd til dig der er B-menneske

Der er mange fordomme om B-mennesker: Vi er dovne, uden disciplin og sover livet væk. Eller gør vi? SØNDAG har talt med en forsker, som i øvrigt selv er B-menneske, om det nu også kan være helt rigtigt.

Der er mange fordomme om B-mennesket ifølge Camilla Kring, ph.d., forsker - og selv B-menneske:
"De er dovne. Uden disciplin. De sover livet væk og får ikke noget ud af dagen", fortæller hun. 
Hvor i mod A-mennesket er den arbejdssomme, pligtopfyldende type, der får noget fra hånden. Har du hørt den før?
 

De fleste af os er B-mennesker

Det positive syn på det morgenfriske A-menneske stammer fra bondesamfundet, hvor vores forfædre skulle tidligt op for at malke og arbejdede i marken, mens det var lyst. Det samfund har vi for længst forladt. Hovedparten af os arbejder nu indendørs væk fra solens stråler, der har stor betydning for indstillingen af vores indre ur. 
"De fleste danskere er i dag B-mennesker, der hver morgen får smadret deres døgnrytme af et vækkeur", fortæller Camilla Kring, og det går i følge forskeren ud over deres velbefindende, præstationer og almene helbred. 
 
Er det en myte, at kvinder har brug for mere søvn end mænd? Få svaret her
 

B-mennesker lever mindre sundt

Faktisk er det sådan, at mange B-mennesker oplever en form for "socialt jetlag", når de forsøger at tilpasse sig samfundets 8-16-rytme. De er mere tilbøjelige til at ryge, ty til stimulanser som kaffe, alkohol og sukker og til at benytte sovemedicin. Desuden har de en øget risiko for at udvikle stress og depression, fortæller forskeren. Og se, dét er det virkelige problem, ikke at B-mennesker sover på andre tidspunkter end A-mennesket, for det er der ingen fare i, hvis man spørger forskeren:
"B-mennesker sover ikke mere end A-mennesker. De foretrækker bare at sove på andre tidspunkter. Og hvorfor er det bedre at sove fra kl. 22-06 end fra kl. 01-09?", spørger Camilla Kring.
 
Få 3 naturlige råd til en god nats søvn her
 

5 gode råd til B-mennesker 

1) Prioriter en rolig morgenstund, hvis du har mulighed for det. Mange B-mennesker føler sig ofte først rigtig friske efter kl. 10.
2) Løs dine vigtigste og mest komplicerede opgaver om eftermiddagen eller aftenen, hvor typiske B-mennesker præsterer bedst.
3) Drik kaffe morgen og formiddag. Undgå kaffe efter middag og aften, hvis du er B-menneske.
4) Motioner og vær fysisk aktiv eftermiddag eller aften.
5) Sluk din computer mindst en time, før du skal sove.

Er du B-menneske? Så har du nok hørt en fordom eller to: B-mennesker er dovne, uden disciplin og sover livet væk. Eller gør vi? Vi har talt med en forsker, som i øvrigt selv er B-menneske, om det nu også kan være helt rigtigt.