3 naturlige veje til en god nats søvn

Selv om det kan være svært at slippe dynen om morgenen, er det ikke altid ensbetydende med, at du ikke har sovet nok. Omvendt er nattesøvnen essentiel for en velfungerende hjerne og en sund krop. Her får du gode råd til, hvordan du helt naturligt kan få en god nats søvn.

Hvis du er en af dem, som ofte har svært ved at falde til ro om aftenen, og derfor har svært ved at få en god nats søvn, så er der ingen grund til at bestille tid hos lægen eller bekymre dig om sundheden med det første.

Begynd i stedet med at lave et hyggeligt aftenritual, som hjælper dig med at falde til ro og blive klar til nattens restitution. Blide urter kan også hjælpe dig ind i drømmeland, forklarer phytoterapeut Rikke Goerlich, der er leder af Urteskolen og med i SØNDAGs sundhedspanel. Hun anbefaler især kamille, citronmelisse og pebermynte.

– Fælles for de tre urter er, at de virker beroligende på krop og sind. De hjælper vores limbiske system med at slappe af, og da det er her, vores følelser bliver dannet, betyder det, at både krop og sind får hjælp til at falde til ro.

Selv om alle urterne virker beroligende, så har de lidt forskellig virkning.

Mangel på søvn gør dig allergisk

Urterne hjælper din søvn

1. Pebermynte styrker fordøjelsen og letter luftvejene, så den er god, hvis du har problemer med vejrtræningen eller hoster. Den virker også kølende, hvis du har problemer med svedeture om natten.

2. Citronmelisse bliver også kaldt »hjertensfryd«, og i gamle dage sagde man, at den kunne kurere alt fra mistet kærlighed til hjerteproblemer. Rikke anbefaler den til stressede hjerter, som banker så meget, at det er svært at falde til ro.

3. Kamille styrker fordøjelsen og lindrer små infektioner i kroppen og irritationer i slimhinderne. Det er derfor, den er god at drikke, når du er syg.

Det er de tre urters æteriske olier, som har den gavnlige virkning. Æteriske olier kan optages gennem huden ved eksempelvis at bruge dem i cremer, gennem næsen, hvis du bruger dem i duftlamper eller gennem munden, hvis du bruger dem i te.

– Mange mennesker kan godt lide at få en kop kaffe, når de ser tv om aftenen, men hvis du har svært ved at sove, kan du prøve at skifte kaffen ud med en te med de tre urter, anbefaler Rikke Goerlich.

Te er også en god mulighed for at få alle tre urter sammen, hvorved virkningen vil bliver forstærket.

4 kendte søvnmyter

Snup et fodbad

Kan du ikke lide at drikke te, kan du også bruge urterne til at lave et fodbad.

– Fodbade har den fordel, at du er tvunget til at sidde stille, og det kan være en god hjælp til mennesker, som har svært ved at finde den ro, der skal til for at falde i søvn. Det er også en god måde at få givet sig selv lidt omsorg, inden man skal i seng.

Selv om urterne er blide ved kroppen, er de effektive i virkning. Rikke Goerlich henviser til en undersøgelse, som viste, at jasmin er lige så effektiv som sovemidler med benzodiazepiner, når det handler om at give en god nats søvn.

Du kan også bruge urterne i duftlamper i soveværelset til at give en rolig stemning. Hvis det er rart at være i soveværelset, er det også nemmere at falde til ro.