10 gode råd mod forkølelse

Her er 10 gode råd til et stærkt immunforsvar, som er dit bedste våben mod vintersnue:

• Vær glad - Glæde, et positivt livssyn og afslappethed beskytter mod forkølelse.

Forkølelsesvirus, der sprøjtes op i næsen på forsøgspersoner, har sværest ved at udvikle sig til snue og hoste hos de mest positive personer.

• Se vennerne - Mennesker med kun 1-3 gode venner bliver fire gange oftere forkølet end dem med en større vennekreds - formentlig fordi et godt socialt netværk styrker vores modstandskraft.

• Bevæg dig - Motion styrker dit immunsystem, så du får færre forkølelser.

• Vask hænder ofte - Forkølelse smitter især, når virus på fingrene føres op i næse eller øjne.

• Hold vejret - Hold vejret, når en forkølet hoster eller nyser dig op i hovedet. Smitten overføres også via dråber.

• Spis sundt - Grøntsager og frugter giver dig hele paletten af vitaminer, mineraler og plantestoffer, som optimerer immunforsvaret.

• Tank vitaminer - Tag en multivitaminpille og ekstra D-vitamin dagligt. Vi mangler ofte D-vitamin om vinteren.

• Bliv røgfri - Rygning fordobler risikoen for at blive forkølet. Rygning svækker immunforsvar og slimhinder, så virus lettere får fodfæste.

• Stress af - Indånder to mennesker den samme mængde forkølelsesvirus, er den mest stressede mest udsat for at blive syg.

• Sov godt - Du smittes tre gange lettere af forkølelsesvirus, hvis du sover under syv timer pr. nat, sammenlignet med mindst otte timers søvn.

Kilde: www.jerk.dk