Har du styr på dit kolesterol?

Grøntsager i fad på bord. Kolesterol

Kolesterol er livsnødvendigt for vores celler og hormoner. Men i moderate mængder. Et for højt indhold af kolesterol kan i stedet føre til hjertesygdomme. Se her, hvordan du kan få en god balance.

Kolesterol findes i to former

LDL og HDL. Det første anses for skadeligt og skal holdes nede på et lavt niveau, det andet er sundt og må gerne lægge højt. Men hvad er den rigtige og forkerte mængde - og kan man selv påvirke den?

- I vores undersøgelse har vi set, at kolesterolniveau og dødeligheden som følge af hjertesygdomme er faldet kraftigt siden 1980´erne. Det skyldes hovedsageligt ændret livsstil, fremfor alt en omlægning af kosten, siger ansvarlig for undersøgelsen, Mats Eliasson, professor ved Umeå universitet og overlæge på medicinsk afdeling på Sunderby sygehus. 

Fedt er ikke kun skidt

En del af kolesterolet producerer kroppen selv. Men vi får også en del via maden. Og i takt med at befolkningen i undersøgelsen har ændret deres madvaner og er gået fra fed kost til en kost med flere magre mejeriprodukter, mindre animalsk fedt, mere frugt, grønt og fuldkorn, er dødeligheden som følge af hjertetilfælde blevet halveret. Kun en tredjedel af faldet skyldes medicin mod for højt kolesterol.

- Der findes altså stærkt videnskabeligt belæg for, at lavere niveauer af kolesterol mindsker risikoen for blodpropper i hjertet. Vores forskning viser, at kosten sænker kolesterolet og mindsker risikoen. 

Læs også: 12 måder at forebygge højt kolesterol

Mats Eliasson pointerer, at det ikke handler om at skære ned på den samlede mængde fedt, men om at udskifte smør, fed mælk og rødt forarbejdet kød med magre mejeriprodukter, vegetabilsk fedt, nødder og flere grøntsager. Men fedtets betydning for kolesterolet er omstridt: Mens de fleste forskere mener, at vi skal skære ned på fedt i form af smør og fløde, findes der også ny forskning, som viser, at et skifte til flerumættede vegetabilske olier ganske vist sænker kolesterolet, men af ukendte årsager ser det ikke ud til at beskytte mod hjerte-sygdomme. 

Kosten viser vejen

Forskernes konklusion er, at vi kan have overvurderet betydningen af helt og holdent at have udskiftet mættet fedt med flerumættet fedt. Meningerne er derfor delte, og det sidste ord er ikke sagt endnu. Og æg, som længe er gået for at være en rigtig kolesterolbombe, synes at være helt o.k. at spise for de fleste. 

- Æg påvirker kun kolesterol i mindre grad, siger Mats Eliasson. Et usundt kolesteroltal giver ingen symptomer. For at finde ud af det har man brug for en blodprøve. Skulle man ligge for højt i det dårlige kolesterol eller for lavt i det gode, skal man i første omgang forsøge at rette op på det ved at ændre livsstil - primært gennem kosten. 

Læs også: Forhøjet kolesterol - så meget betyder kosten

- Man plejer ikke at sætte ind med medicin, hvis man ligger lidt for højt, men i øvrigt er sund og rask. Kolesterolsænkende statiner sætter vi først ind med, hvis værdien er for høj, og man også har andre risici for at få blodpropper i hjertet som for eksempel højt blodtryk, at man ryger, er overvægtig eller er arveligt disponeret, afslutter Mats Eliasson.