Annonce

Fleksibel efter 40: Fem veje til smidige led

Drømmer du om en tur på Caminoen, om at bestige Kilimanjaro eller måske bare at kunne lege på gulvet med familiens yngste? Det kræver smidige led, sener og en god mobilitet, og heldigvis er der hjælp at hente, så dine led forbliver fleksible gennem livet.

Leddene forbinder vores knogler. De lader os bøje knæene, danse med hofterne og vinke til en god ven på gaden. Leddene beskyttes af brusk, som slides og ødelægges af alder og livsstil, og derfor går det ud over dine led, når du sidder forkert, løfter for meget eller har for meget vægt på knoglerne. Heldigvis er der råd at hente, og vi har samlet fem af de bedste lige her:

Vægt: Smallere om livet 

Jo mere vægt, der er på brusk, sener og led, jo mere belastning er der på dem, og jo hurtigere bliver de slidt ned. Det er logisk nok, men kan være svært at gøre noget ved. Jo lettere man er, jo mindre belastning på sener, led og knogler, og så nedbrydes brusken ikke så hurtigt. Derfor – og på grund af så mange andre fordele, som du godt kender – er det en super fremtidsinvestering for leddene at holde vægten på et fornuftigt sted. 

Træning: Gode muskler

Det handler om at tænke smart, når man bruger kroppen, og ikke kaste sig hovedkulds ud i hård motion. For har man problemer med led og sener, kan det gøre ondt at bevæge sig, og så er det i sagens natur ikke det første, man springer ud af sengen om morgenen for. Men motion forebygger ballade med leddene og gør dig samtidig smidigere. 

Formlen er enkel: Har du stærke muskler, holder kroppen sig bedre oppe, og så belaster du ikke dine led unødvendigt. Træning med vægte er godt til målrettet at bygge muskelmasse, som støtter knogler og led, husk bare at det skal foregå med den rette vejledning for ikke at gøre skade. Har du allerede problemer med ledsmerter, er svømning er en god og skånsom måde at få trænet på. 

Kost: Spis godt og rigtigt

Sunde led kræver en sund kost, og selvom vi måske er trætte af at høre om den rigtige mad og de rigtige vitaminer, er de grundlaget for et stærkt skelet. Spiser du rigtigt, får du nemlig de mineraler, næringsstoffer og vitaminer, du har brug for – især calcium/kalk er vigtigt for knoglerne, så de forbliver stærke og ikke belaster leddene. Vitamin D hjælper med optagelsen af kalk. Proteiner er også vigtige, for dem skal musklerne bruge, så de kan holde knoglerne godt på plads. I kosten får vi især kalk fra mælkeprodukter, vitamin D især fra fed fisk, og proteiner især fra kød, bønner, linser og frø.

Kosttilskud: Rødder fra Kalahariørkenen

Hvis smidigheden ikke er, hvad den har været, og det for eksempel er blevet svært at følge med på yogaholdet, er kosttilskuddet Mobiled fra A. Vogel med planten Djævleklorod et godt bud. MobiLed bidrager nemlig til vedligehold af fleksible led og sener og til en god mobilitet. Roden med det dramatiske navn vokser vildt i den ufremkommelige Kalahariørken og er blevet brugt af det indfødte folk som helsebringende plante i tusindvis af år. Høsten af Djævleklorod er hård, da det er de dybtliggende siderødder, man anvender til kosttilskuddet. Tag en kapsel morgen og aften sammen med et måltid.

Holdning: Stå ret!

Mange af os sidder dagligt og hænger ved skrivebordet, eller tænker ikke over, at vi måske går skævt med tasker og poser, når vi går. Men en god holdning beskytter leddene mod forkert belastning, og derfor er der en fidus i at huske sig selv på at sidde, stå og gå ordenligt - selvom det kan virke kunstigt at rette sig ud som en tinsoldat de første par gange. Vælg en rygsæk frem for en skuldertaske, så du ikke trækker kroppen til en side, og når du løfter og bærer, så husk at bruge knæene frem for ryggen.