10 klassikere der booster din sundhed

ingefær, blåbær, chili og hvidløg. Det er sundhed

Trænger din sundhed til et boost? Så få her 10 enkle kostråd.

Sunde klassikere der booster din sundhed

Ingefær:

Ingefær

Ingefær kan bruges som smertelindring i f.eks. led, og det kan også lette tarmproblemer, oppustethed og diarré.

Avocado:

Avocado

Fordi avocado bl.a. styrker stofskiftet og kontrollerer fedtniveauet i blodet, er den god at spise i forbindelse med vægttab. 

 

Hvidløg:

Hvidløg

Når man knuser eller tygger rå hvidløg, opstår der allicin, som er stærkt bakteriedræbende. Undersøgelser har vist, at regelmæssigt indtag af rå hvidløg kan nedsætte risikoen for både lunge- og hjernekræft. 

Vil du fremme din sundhed endnu mere? Så læs også: 3 grønne sundhedsbomber 

Blåbær:

Blåbær

Undersøgelser har vist, at en portion blåbær om dagen gør blodkarrene elastiske, hvilket kan modvirke slagtilfælde og hjerte-kar-sygdomme. 

 

Grønkål:

Grønkål

Ligesom de andre kålarter indeholder grønkål mange vitaminer, mineraler og kostfibre, men grønkål adskiller sig ved at indeholde både A-, B-, og C-vitamin og jern.

Hvad siger din vægt om din sundhed?

Æg:

Æg i kurv

Et blødkogt æg om morgenen giver dig både protein og omega-3-fedtsyrer, som styrker hukommelsen, fugter huden indefra og på længere sigt beskytter mod diabetes og blodpropper. 

 

Gulerødder:

Gulerødder med top

At spise gulerødder giver meget A-vitamin, fordi det betacaroten, gulerødder er spækkede med, bliver omdannet til A-vitamin i leveren. Vitamin A er vigtigt for øjets nethinde, og gule-rødder kan dermed modvirke øjenlidelser som grå stær. 

 

Chili:

Røde chilier

Chili indeholder capsaicin, som stimulerer forbrændingen, så hvis du gerne vil tabe dig, kan chiliholdig mad hjælpe dig på vej. Men vær forsigtig.

 

Broccoli:

To buketter broccoli

Fordi broccoli er den grøntsag, der indeholder mest C-vitamin, kan den afhjælpe forkølelsessymptomer. Samtidig mener man, at broccoli kan bremse kræftcellers vækst. 

Nyd bare din kaffe. Den er supersund

Yoghurt:

Yoghurt i skål

De fleste af os tænker ikke over det, men yoghurt har flere gode egenskaber. For det første gavner det huden, og for det andet har det vist sig, at yoghurt kan nedsætte risikoen for at udvikle type 2-diabetes, men kun når der er tale om neutral yoghurt uden tilsat smag.