Annonce

Det er mere almindeligt, end du tror

Inkontinens kaldes også ”den stille sygdom”, da den ofte er forbundet med tabu. Men i dag oplever hver tredje kvinde en form for inkontinens på et eller andet tidspunkt i sit liv.

I dag er inkontinens en folkesygdom, der er lige så almindelig som pollenallergi. Der findes flere forskellige former for inkontinens, og den, der primært rammer kvinder, er anstrengelsesinkontinens – også kaldet stress-inkontinens. Her forekommer utæthed ved host og nys, grin eller fysisk aktivitet, og oftest er der tale om en mindre mængde vandladning. Kvinder, der lider af ”en overaktiv blære” oplever manglende kontrol over, hvor meget og hvornår blæren tømmes, hvilket skyldes sammentrækninger af blæremuskulaturen, hvorimod ”en slap blære” kan give sivende vandladning. Fælles for dem er, at det giver gener og desværre afholder kvinder fra at være fysisk aktive. Men det behøver ikke at være sådan. Der findes faktisk muligheder, uanset hvor hårdt ramt du er. Tag en snak med din læge om, hvilken behandlingsform der passer bedst til dig.

De små kneb

Hvis du laver fem minutters knibeøvelser hver dag, kan det være med til at forbedre din inkontinens med op til 70% og måske endda få det til at forsvinde helt. Der er flere knibeøvelser, der hjælper, og du kan finde inspiration til, hvordan du bedst knibetræner her
 

Den ekstra lille sikkerhed 

Alle, der er ramt af inkontinens i en eller anden form, har brug for en lille ekstra sikkerhed. TENA -trusseindlæg eller -bind beskytter mod små og store lækager, luft og fugt. De fås i forskellige størrelser og med forskellige sugeevner, så du kan finde det produkt, der passer bedst til dig og dine behov.