Annonce

Det er super sundt at grine

Grin gør godt. Det er sundt for både krop og sjæl. Også selv om det nogle gange kan være svært at holde helt tæt. Men selv om du døjer med inkontinens, så behøver du ikke gå på kompromis med livet.

I dag har op imod en kvart million kvinder i Danmark inkontinens. Graden af inkontinens varierer fra kvinde til kvinde, og nogle kvinder er desværre hæmmede i deres dagligdag på grund af det. Men der findes heldigvis meget, du kan gøre selv, som kan være med til at forbedre din hverdag, så du kan gøre alle de ting, du holder af.

En positiv effekt

Eksperter i inkontinens mener, at tre ud af fire kvinder kan opnå en god effekt ved kontinuerlig træning af bækkenbunden. Ligesom resten af kroppens øvrige muskler skal bækkenbundens muskler trænes regelmæssigt, og fem til 10 minutters knibeøvelser dagligt kan gøre en positiv forskel i din hverdag. For at opnå optimal effekt er det en god idé at variere øvelserne, så du ikke vænner din bækkenbund til den samme øvelsesbelastning.  Hvis du for eksempel ved, at du lider af stressinkontinens, kan du med fordel lave ”hurtige knib” regelmæssigt. Hvis du lever med tranginkontinens, kan du træne blærens evne til at holde på vandet, hvilket betyder, at blæren bliver i stand til at holde på større urinmængder. Du kan træne dette trin-for-trin og øge tidsrummet mellem vandladningerne (forsinkelse af vandladning). 

Ekstra sikkerhed 

Men på trods af regelmæssige knibeøvelser kan der stadig være brug for en ekstra sikkerhed til livets skønne stunder. TENA beskytter mod lækage i større og mindre grad samt mod lugt og fugt. Trusseindlæg og bind fås i forskellige størrelser og med forskellige sugeevner, så du kan finde det produkt, der passer bedst til dig og dine behov.  Klik her og se mere på TENA.dk