Vinderen af heltindeprisen 2015: Fra salgschef til fuldtidsfrivillig

Det var en glad Lisbeth Johansen, som sidste år modtog heltindeprisen. Her er hun fotograferet i sin kolonihave på Amager.

Det er mere end syv år siden, Lisbeth Johansen forlod karriere, familie og venner i Danmark til fordel for en tilværelse som fuldtidsfrivillig i Indien. Siden har hun stiftet sin egen hjælpeorganisation LittleBigHelp, og i 2015 vandt hun så SØNDAGs heltindepris

Inden Lisbeth rejste til Indien, var hun salgschef hos Radisson Edwardian i London, samtidig med at hun sideløbende arbejdede som selvstændig coach. Hendes liv var præget af en travl hverdag med et job, som hun var rigtig glad for. Alligevel besluttede hun efter en rejse i Indien, at hun ville gøre en forskel for nogle af verdens allerfattigste.

 

Et medfødt hjælpegen

– Jeg har altid gerne ville hjælpe andre.  Også fordi jeg synes, at livet har forkælet mig, og derfor har jeg altid kæmpet for de svage. Det har jeg helt sikkert fra min mor.

I dag ejer og leder hun organisationen LittleBigHelp, som hun selv grundlagde i 2010. En organisation, der har til formål at hjælpe de svageste i Indien inden for fire kerneområder: Uddannelse, basal sundhed, mad og beskyttelse

– Jeg bruger meget af min tid på at lege og hygge med børnene eller tage på udflugter med dem. Nogle gange er jeg med vores out-reach team ude for at se, om der er børn, vi kan hjælpe.

Samtidig driver LittleBigHelp en række projekter: En skole, en børnehave, et uddannelsescenter og to børnehjem mv.

Hanne Reintoft: De frivillige er en nødvendig ressource

Bad til de højere magter

I april sidste år vandt Lisbeth SØNDAGs heltindepris. Ud af de næsten 700 indstillede, udvalgte dommerkomitéen seks finalister, hvorefter læserne kunne stemme på den heltinde, de syntes, fortjente at modtage titlen og de 25.000 kr. samt en ring designet af Trine Starup.

– Jeg bad til de højere magter om, at jeg måtte vinde, og jeg er meget taknemmelig for, at det blev mig, siger Lisbeth og skuler op mod himlen med foldede hænderne. ”LittleBigHelp” lever af donationer fra private og fra virksomheder, så pengene fra heltindeprisen betyder meget.

Lisbeth Zornig: Omsorg føles på en anden måde, når den er ulønnet

”LittleBigHelp” er i dag vokset til 73 ansatte, men Lisbeth selv står ikke på lønningslisten. I stedet vejleder hun private over Skype som selvstændig coach og underviser i yoga.

– Jeg er glad for pengene og for den omtale, det giver, men jeg ser ikke mig selv som en heltinde. Anerkendelsen og titlen som heltinde er slet ikke vigtig for mit ego.