Kom ud af 
kedsomheden på jobbet

kedsomhed på job
Foto: AOP

Keder du dig på jobbet? Her er 6 gode råd til, hvordan du selv kan gøre en forskel.

 

6 råd til at komme ud af kedsomheden på jobbet: 

 
1. Tag ansvar for din situation. Lad være med kun at beklage dig til andre over dit job. Brug tid på at finde glæde og overskud i din fritid – og tal så med din chef om at få flere udfordringer.
 
2. Meld dig på banen. Kom selv med forslag til, hvad du kan gøre, for at dit job bliver mere interessant. Måske skal du påtage dig ansvaret for noget, du ikke kender så meget til, og derfor bliver nødt til at anstrenge dig for at lykkes med.
 
3. Tænk konstruktivt. Hvad har du at byde ind med? Er der en anden løsning i virksomheden – andre opgaver eller en anden afdeling, du kan arbejde i? Skal du skifte virksomhed? Nogle gange er det nødvendigt.
 
4. Lær at sige nej. Hold op med at være den overflinke kollega, der påtager sig de opgaver, kollegerne ikke selv gider.
 
5. Arbejd med dig selv. Tag kurser i personlig udvikling, gå til coach, psykoterapeut eller psykolog for at arbejde med uhensigtsmæssige mønstre og overbevisninger.
 
6. Bliv klogere på dig selv – og se din succes. Skriv note-dagbog 5-15 min. hver aften – hvad har været godt, hvad har udfordret dig, hvor har du brugt dig selv, hvad lykkedes, og hvad har du lært i dag? Dårlige oplevelser kan skrives på et separat papir, rives i stykker og smides i skraldespanden.